Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodzaak fietsschoenen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noodzaak fietsschoenen

Voordeel klikpedalen:
  • je kan ook "trekken" aan de pedalen zoals al eerder aangegeven, dus meer spieren mobiliseren. Het trapt ronder en efficiënter naar mijn gevoel.
Nadeel klikpedalen:
  • Het zijn geen handige schoenen om te stappen door de superstijve zool. Als je bovendien door modder en vuil loopt, durft er wel wat achter te blijven in de klikplaatjes, waardoor deze sneller slijten.
  • Zelfs met MTB-schoenen, waar het plaatje verzonken is, loop je ietwat als een clown 8)8) met soms rare, knarsende geluiden vanwege het metalen plaatje, zeker op onverhard
Als de nadruk op het fietsen ligt, zou ik niet zonder klikpedalen willen. Ligt de nadruk op het reizen met geregeld wat stops en uitstappen te voet, lijken gewone schoenen handiger.
Kris Kilowatt schreef:Voordeel klikpedalen:
  • je kan ook "trekken" aan de pedalen zoals al eerder aangegeven, dus meer spieren mobiliseren. Het trapt ronder en efficiënter naar mijn gevoel.
knip
Soms, maar vooral ga je als je moe wordt minder 'harken'. Je hoeft er niet op te letten dat je voeten in de juiste stand op de pedalen blijven staan. Vooral dat laatste maakt dat ik met SPD fiets, ik krijg nu minder tot geen last van mijn knieën door een foute voet positie op de pedalen.
Toch even wat tegengas geven mbt de beweringen dat SPD-schoenen dan toch niet zo lekker zouden lopen. Dat is alvast met mijn Northwave Gran Canions niet het geval : daar valt uitstekend mee te lopen, ook in de bergen. Ze zijn minder zwaar dan de Shimano MT90's die ik ook paste, ze zijn waterdicht (gore-tex) en ze hebben een prima rubberen zool (vibram). Ze kosten wel wat... ik heb ze 110€ betaald bij Van Eyck Sport in Aalst.
Hier een Teva sandaal fietser (blote voeten)
Hoewel het niet zo ver zal gaan als met SPD, trek ik naar achter en dan een stukje naar boven. Gewoon m'n tenen iets meer gebruiken ;-)
Dat is ook een manier om je te dwingen om op de juiste plek te blijven met je voeten.
Af en toe denk ik over spd's, maar ik hik tegen die schoenen....
Net als met een helm, ik wacht nog even :roll:
Ik vermoed dat die Northwaves precies dezelfde Vibram zool hebben als de Shimano MT 90's, en er dus ook veel op zullen lijken. Ook de MT 90's lopen best redelijk. Keus is mooi.
Wim
Kris Kilowatt schreef:
  • je kan ook "trekken" aan de pedalen zoals al eerder aangegeven, dus meer spieren mobiliseren. Het trapt ronder en efficiënter naar mijn gevoel.
Even voor de wetenschappelijke zuiverheid: door aan je pedalen te trekken, kun je niet meer energie leveren. De beperkende factoren zijn op de iets langere termijn namelijk niet je spieren, maar je hart en je longen. Op de nog langere termijn is je spijsvertering de beperkende factor. Behalve bij een sprint is het mobiliseren van meer spieren dus niet interessant.

Wat wél belangrijk is, is dat je met klikpedalen geen energie kwijt raakt aan het je voeten op de pedalen houden. Zonder kliks moet je daarvoor altijd op je pedalen drukken, ook op het pedaal dat omhoog gaat. Je werkt dus met je ene voet je andere tegen. Dat kost energie die door je hart, longen en spijsvertering moet worden opgebracht. Die energie kun je beter gebruiken om meer kilometers te maken!

Zelfde geldt trouwens voor aan je stuur trekken of op je pedalen gaan staan. Je gebruikt wel meer spieren, maar je hart, longen en spijsvertering worden er niet groter van. Op de middellange en lange termijn ongunstig dus.

Grtjs, Waltertje
Zou een van deze twee typen pedalen monteren..
Heb je altijd een keuze..
Die eerste - de PDA530 - vindt ik bijzonder fijn fietsen op m'n randonneur met name door z'n brede formaat. Dat andere model heb ik gemonteerd op m'n MTB; door de gekartelde rand glijden je schoenen minder snel van het pedaal.

Afbeelding Afbeelding
Is net als zadels zeer persoonlijk.
Ben van klikpedaal teruggegaan naar tooclips. Mijn oude tooclips op mijn nieuwe fiets gemonteerd.
Reden: Makkelijker.
Fiets nu met Keen sandalen.
Verder geen andere schoenen bij me.
Lees: http://www.rivbike.com/article/clothing/the_shoes_ruse
jansenius schreef:Toch even wat tegengas geven mbt de beweringen dat SPD-schoenen dan toch niet zo lekker zouden lopen. Dat is alvast met mijn Northwave Gran Canions niet het geval : daar valt uitstekend mee te lopen, ook in de bergen.
Vraag is alleen, als ze zo lekker lopen, zijn ze dan wel geschikt om te fietsen. Naar mijn (verre van bescheiden) mening, dus niet ;) Als je er fatsoenlijk op kunt lopen, is de zool te slap en zijn ze waarschijnlijk zwaarder dan nodig.

Grtjs, Waltertje, grammenjager die twee paar schoenen meeneemt op fietsvakantie
waltertje, ik zou ze ook niet gebruiken om te racen hoor :wink: , noch om te spurten. Maar ermee fietsen en lopen gaat uitstekend. En afgezien van het twijfelachtig resultaat qua gewicht (2 paar schoenen lichter dan 1, ja ?), wil ik geen gedoe op reis met het wisselen van schoenen telkens ik een zijsprongetje maak naast de fiets. Ieder zijn heug en zijn meug :-) .
jansenius schreef:waltertje, ik zou ze ook niet gebruiken om te racen hoor :wink: , noch om te spurten. Maar ermee fietsen en lopen gaat uitstekend. En afgezien van het twijfelachtig resultaat qua gewicht (2 paar schoenen lichter dan 1, ja ?), wil ik geen gedoe op reis met het wisselen van schoenen telkens ik een zijsprongetje maak naast de fiets. Ieder zijn heug en zijn meug :-) .
Ik race er ook niet mee hoor, maar het bij elke trap vervormen van de zolen kost energie die ik liever gebruik om verder te kunnen reizen :). Ik ben het met je eens dat racefietsschoenen niet geschikt zijn voor vakantie ; daarom heb ik ook MTB-schoenen. Met knetterstijve carbon zool, uiteraard. Daarmee kun je echt wel honderd meter lopen.

Ik denk ook niet dat twee paar lichte schoenen minder wegen dan één paar zware, integendeel. Maar van die twee paren zit er één stil in mijn tas, dat maakt wel verschil. Bovendien komt dat paar er droog uit na een dag met Scandinavisch noodweer of temperaturen zoals deze week.

Kortom: één paar schoenen voor alles klinkt handig en efficiënt, maar er valt veel te zeggen voor twee paar schoenen. En het zijn opvallend vaak degenen die voor efficiëntie gaan, die op de tweede oplossing uitkomen.

Grtjs, Waltertje - onvermoeibaar strijder voor de zaak van efficiëntie
Vorige week een paar 'crocs' bij de Aldi gekocht. Ik gebruik ze als sloffen / klompen om even buiten te lopen en als sprintschoen als mijn brandweerpieper gaat. Volgens mij is er geen lichtere 'tweede paar' schoenen te vinden als die dingen. Als je ze in de wind laat staan waaien ze weg (letterlijk)....

Ik denk dat als ik de volgende keer 'licht' ga ook een combi ga maken van die foeilillike crocs en mijn fijne fietschoentjes....
waltertje schreef:Even voor de wetenschappelijke zuiverheid: door aan je pedalen te trekken, kun je niet meer energie leveren. De beperkende factoren zijn op de iets langere termijn namelijk niet je spieren, maar je hart en je longen. Op de nog langere termijn is je spijsvertering de beperkende factor. Behalve bij een sprint is het mobiliseren van meer spieren dus niet interessant.
Los van de wetenschappelijke zuiverheid ;-) : meer spieren inzetten is toch een voordeel hoor, niet alleen in de sprint of bergop.

Hoe meer spieren het karwei opknappen, hoe lager de intensiteit waarop ze kunnen werken. Dat heeft tal van voordelen; bij lagere belasting kunnen spieren bijvoorbeeld vet gebruiken als brandstof, handig want het lichaam heeft daar gewoonlijk een mooi voorraadje van. Terwijl bij zwaardere belastingen vooral koolhydraten verbrand worden, waarvan de beschikbare voorraad beperkter is.
Foutje, verkeerd gelezen.
Ook ik ben een fan van spd. Naar mijn mening ontlast je de spieren die het zwaarste te verduren krijgen. De spieren die de pull beweging maken moeten daarentegen wel getraind zijn. Des te langer je fietst met spd zal je er steeds meer profijt van hebben. In het begin is het vooral wennen geblazen.

Even een quote:
"I'm not sure if this is actually true, but they do say that your pedal efficiency is greater using clipless pedals as you are able not only to push down on your pedal, but to pull up as well and thereby increase power efficiency by up to 30%."


http://www.caree.org/bike101cliplesspedals.htm
Ik vraag me af wat ze meten bij die efficiëntie tests.

1) E(duwbeweging) (W) clipless vs. E(duwbeweging) (W) platform
2) E(duwbeweging) (W) clipless - E(trekbeweging) (W) clipless vs. E(duwbeweging) (W) platform
3) E(duwbeweging) (W) clipless + E(trekbeweging) (W) clipless vs. E(duwbeweging) (W) platform
4) Een ruwe schatting op basis van empirisch onderzoek en versie 3.

Ik ben geneigd te denken dat de methodes 3) en 4) veruit het meeste worden gebruikt, waar de energie benodigd voor de trekbeweging er niet bij betrokken wordt. De juiste methode binnen de bovenstaande 4 is natuurlijk methode 2).
Voor mij redelijk simpel.

Bij een vlakke weg hoef je geen (lichte) druk op het omhooggaande pedaal uit te oefenen om je voet in de juiste positie te houden = energiewinst

Ook 'forceer' je je voeten in een efficiënte stand= winst

Op de pedalen staan of sprinten doe ik bijna nooit en daar zit dus voor mij ook geen winst.

Wie trekt hier consequent aan zijn spd's? Ik doe het alleen 2 of 3 keer als ik een stoplichtje wegrijdt... daarna niet meer.
Als je wilt weten wat het meest efficiënt is dan kijk je naar de profs. Zie je wel eens wedstrijdrijders op hun fiets die niet vastgeklonken zitten aan hun pedalen?
Zo is het ook met handschoenen e.d., ze zullen niet uit vrije wil oplossingen kiezen die minder efficiënt zijn.
Dan zal ik maar eens een 54x11 gaan monteren op m'n vakantiefiets... :roll:
Robertjan schreef:Dan zal ik maar eens een 54x11 gaan monteren op m'n vakantiefiets... :roll:
Vergeet je 16 spaaks aero wieltjes niet.... :wink:

Maar Jan heeft wel een punt, vastklikken is efficient, imo geen raketwetenschap, of je er van houdt is een tweede...