Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd bij aankoop materiaal - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd bij aankoop materiaal

Hoi,

Nu ik mijn fiets heb gekocht ben ik op zoek naar de rest van mijn uitrusting. Qua weersomstandigheden zal het zeer warm zijn! De voorbije nacht om half 1 was het in Wakkanai (startpunt) 18°C en in Tokyo (halverwege) 28°C. Aangezien ik naar het zuiden fiets én tot september in Japan zal blijven verwacht ik dat deze temperatuur nog zal stijgen.

Ik moet (buiten mijn fiets) alles nog aankopen, maar wil me nu concentreren op fietstassen (voor, achter en stuur), tent, slaapzak, mat en brander.

Voorlopig heb ik dit:

Tent
eisen: licht, ademend, snel op te zetten, compact, plaats voor fietstassen
idee: Coleman Tent Craz X1 (ik ben slechts 1m50 en heb dus nog voldoende plaats over voor mijn fietstassen) of Jack Wolfskin Tent Tarp (moest ik toch meer ruimte wensen).

Slaapzak
eisen: heel licht en ademend, compact
idee: Gelert Pioneer 700 of Coleman Track
=> Ik vrees echter dat een slaapzak te warm zal zijn voor mij; is een lakenzak eventueel bruikbaar als slaapzak? Ik ben van plan om nog een klein dekentje mee te nemen, wat ik eventueel kan gebruiken als het toch te koud zou zijn.

Matje
eisen: zelfopblazend lijkt me het beste, liefst te combineren met zo'n zitje
idee: nog niets, ik ben redelijk verschoten van de prijs! Alle hulp bij het vinden van een goed, doch "goedkoop" matje is dus welkom!

Brander
eisen: veilig!
idee: Moose brander op hout
=> Ik heb nog steeds wat schrik van vuur en om dan gas/benzine branders te gebruiken steekt me precies wat meer tegen. Ook weet ik niet in wat je allemaal kan krijgen in Japan. Hout kan je (volgens mij) altijd ergens onderweg sprokkelen.

Fietstassen
eisen: stevig, voldoende inhoud
idee: Ortlieb of Vaude zijn natuurlijk zeer goed, maar redelijk duur. Ik had dus graag geweten of er nog andere, goedkoper, merken op de markt zijn met goede fietstassen.

Je zal al wel doorhebben dat ik op zoek ben naar de goedkopere dingen. Ik wil het allemaal graag goedkoop houden, maar kan eventueel nog wel duurder gaan. Het moeten geen zaken zijn die jaren mee kunnen gaan, zolang ze drie maanden in Japan kunnen overleven zonder al te veel problemen ben ik blij!

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uit kunnen en mij een paar goede tips kunnen geven! Als ik deze spullen heb dan zal ik jullie hulp nog vragen voor alle andere dingetjes die ik nog nodig heb!

Alvast bedankt iedereen!
Kelly
Kikitjah schreef: Brander
eisen: veilig!
idee: Moose brander op hout
=> Ik heb nog steeds wat schrik van vuur en om dan gas/benzine branders te gebruiken steekt me precies wat meer tegen. Ook weet ik niet in wat je allemaal kan krijgen in Japan. Hout kan je (volgens mij) altijd ergens onderweg sprokkelen.
Kijk ook eens naar een spiritusbrandertje
Kelly,

Veel van de dingen die je vraagt zijn hier al op het forum bediscussieerd. Je kunt ze vinden via de zoekfunctie van het forum.

Verder is het handig om naar 2e hands spullen te kijken. Hier wordt regelmatig goed spul aangeboden, maar ook op marktplaats en ebay is veel te vinden.
Hoi,

> Ik vrees echter dat een slaapzak te warm zal zijn voor mij; is een
> lakenzak eventueel bruikbaar als slaapzak?
Uiteraard.

> Ik ben van plan om nog een klein dekentje mee te nemen,
Pas op dat zo'n dekentje niet zwaarder is dan een lichtgewicht slaapzak. Een goedkoop en dun slaapzakje kost erg weinig.

> Alle hulp bij het vinden van een goed,
> doch "goedkoop" matje is dus welkom!
Dat is lastig, want in mijn ondervinding zijn goedkope matjes onbetrouwbaar, en dat wil je niet.
Tweedehands is wel een goede optie, maar lastig want je krijgt dan niet de moderne (er zijn de afgelopen 2 jaar enorme ontwikkelingen) lichte matjes in jouw lengte. Koop geen warme versie, want daar heb je juist last van bij temperaturen boven 10 graden.

> Hout kan je (volgens mij) altijd ergens onderweg sprokkelen.
In het vaak vochtige en opgeruimde Japan lijkt me dat geen geweldige optie.
Rookontwikkeling met wildkamperen in een modern gebied trekt ook maar politie aan.

> Ortlieb of Vaude zijn natuurlijk zeer goed, maar redelijk duur.
Mocht je ze naderhand kwijtwillen dan zijn eigenlijk alleen deze merken weer verkoopbaar voor een aardig bedrag - en zijn ze juist goedkoper. Als je ze wilt houden heb je er heel lang plezier van.

Leon
Kikitjah schreef:Tent
prima
Kikitjah schreef:Slaapzak
lakenzak lijkt me wellicht nog wat fris bij 18º
Kikitjah schreef:Matje
De matjes van Bever's eigen merk lijken ook prima te zijn. je kunt ook bij Decathlon kijken.
Kikitjah schreef:Brander
benzine. veel veiliger dan gas, als dat je bezorgdheid is. laat wel even voordoen hoe je dient voor te verwarmen. hoewel op houtvuur koken altijd kan natuurlijk, maar je pannen worden er wel smerig van
Kikitjah schreef:Fietstassen
Crosso is een Pools merk welke goede materialen gebruiken. de ophanging is de grote vraag, maar lijkt in orde te zijn. ik persoonlijk zou deze kopen als m'n huidige versleten zouden zijn. anders tweedehands via het forum of bijv. Ebay of Marktplaats.nl
Kikitjah schreef: Brander
eisen: veilig!
idee: Moose brander op hout
=> Ik heb nog steeds wat schrik van vuur en om dan gas/benzine branders te gebruiken steekt me precies wat meer tegen. Ook weet ik niet in wat je allemaal kan krijgen in Japan. Hout kan je (volgens mij) altijd ergens onderweg sprokkelen.
Het laatste wat je wil als je een lange dag op het zadel hebt gezeten is erg lang over de etensbereiding doen. Sprokkelen en een goed kook vuur maken kost tijd. In Europa is bovendien kampvuur bijna op elke camping verboden en ik verwacht dat in droge gebieden in Japan dat niet anders zal zijn.

Objectief gezien is een houtvuur waarschijnlijk gevaarlijker dan een benzine of gasbrander. In een bosbodem gaat vuur ook 'naar beneden'. Als jij gaat slapen en je denkt dat het vuur uit is hoef je niet gek te staan kijken als een paar uur later er weer rookpluimpjes omhoog komen.

Op dit forum is veel te vinden over branders en hun voor- en nadelen. Ik denk als je marktplaats en ebay in de gaten houd er ook wel wat te vinden moet zijn met een beperkte beurs.

Maar misschien kun je nog het beste de verschillende branders bekijken en laten demonstreren bij Bever oid.

Succes!
Tent: integenstelling tot de andere helft van dit forum ben ik niet zo'n fan van alle dure tenten: mijn tent is van As adventure (huismerk), kostte 45 euro, is groot genoeg voor 2 weegt minder dan 3 kg en is inmiddels +100 keer op en af gebroken. De muizen hebben er al twee keer een gat in gevreten (dichtgeplakt met fietsplakspul) en dat deden ze net zo goed in de 300 euro vaude tent naast ons. Vorige maand heb ik een reserve/festivaltent van coleman op de kop getikt voor 5 euro in de kringloop winkel (2.8 kilo voor 2 personen). Mijn advies is dus: zoeken en wie zoekt die vindt! Kies voor een tent met 1, hoogstens 2 palen dat houdt het gewicht laag.

Slaapzak: je zoekt volgens mij een fleece slaapzak: warmer dan een lakenzak, frisser dan een slaapzak en eenvoudig te vinden in elke kampeerzaak.

Matje: de scoutsshop verkoopt van die zelf op te blazen matrassen met 6 banen, kosten 15 euro en zo lang ze niet lek gaan slaap je er best wel comfi op.

Fietstassen: soms zijn er oost-europese merken te vinden die gelijkaardig zijn, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit van ortlieb en vaude tassen toch echt wel hoger en is hun ophangsysteem superieur qua stijfheid. Deze investering zou ik dus wel doen. De ortlieb-city's zijn redelijk goedkoop te krijgen en hebben de kwaliteit die je nodig hebt. Eventueel kan je voor of achter classics hangen, die hebben en binnenzakje en dragen iets makkelijker als je ermee wil gaan wandelen.

Brander: hout lijkt me niet praktisch, veel last van regen, soms niet evident om te vinden, ... Verscheidene merken hebben branders die loodvrije benzine kunnen verwerken en die dingen zijn echt supersnel. Gevaarlijk zijn die dingen ook niet als je de handleiding leest en wat voorzichtig bent.
Nog even voor de duidelijkheid:
Als je een 'gas'brander scheef houdt, komt uit de sproeikop vloeistof (en dus steekvlammen in meer of mindere mate). Doe je dit bij een benzine-/allesbrander, dan komt uit de sproeikop gas (blijft dus constant branden zonder steekvlammen).

Dit komt door het voorverwarmen wat bij vrijwel alle benzine-/allesbranders gebeurd. Daarom zijn ze veiliger, en bovendien is het voordeel van een allesbrander dat je loodvrije benzine bij iedere pomp kunt krijgen. Fietsen doe je over wegen en paden, dus een pomp vind je "overal" (hoewel wasbenzine en Coleman Fuel schoner zijn voor je brander).
Robertjan schreef:Nog even voor de duidelijkheid:
Als je een 'gas'brander scheef houdt, komt uit de sproeikop vloeistof (en dus steekvlammen in meer of mindere mate).
Dit is eenvoudig op te lossen door de brander niet scheef te houden :)

Ik ben zelf meer van gas omdat ik vind dat benzine stinkt en een hoop "gedoe" geeft. Er zijn trouwens ook gasbrandertjes die een voorverwarmbuisje hebben. Ach zoiets is een discussie op zich, ieder zijn voorkeuren.

[reclame]Heb een Etapower met piezo, superhandig[/reclame]

Tevens eerste post, voorstellen doe ik later wel daar het nu de tijd van de baas is.
Per ongeluk er tegenaan stoten heb je weinig invloed op. :wink:
Hoi iedereen,

Veel antwoorden op korte tijd! Bedankt alleszins!

Ik heb reeds veel op dit forum en op internet rondgekeken, maar omdat ik zelf niet veel van dit soort dingen weet vraag ik liever hier nog even wat tips. Het is ook de bedoeling natuurlijk dat ik naar tweedehands spullen kijk, maar daarvoor moet ik natuurlijk goed weten wat ik wil.

Om een brander te vinden zal ik binnenkort naar de winkel gaan zodat ik het in het echt kan zien. Een spiritusbrander zie ik eventueel nog wel zitten, hoewel ik ergens nog wat huiverig sta tegenover het feit dat je het product in een schaaltje doet en dan laat branden door er een lucifer in te gooien of aan te steken met je aansteker (of zo heb ik het toch gelezen/opgevat). Ik hoop dat de winkel mij wat gerust kan stellen in al deze zaken, want vuur is toch een zeer heikel punt bij mij. Ik vertrouw bijvoorbeeld ook geen obers die een "irish coffee" bij je op tafel komt maken, omdat ik vuur niet vertrouw. Ik wil jullie wel vragen om nu geen reacties te geven als "zonder vuur kan je niet koken", ik weet dit wel, maar moet mij nog een beetje over vuur heen zetten. Ik ben al lang tevreden dat ik een lucifer durf aanmaken. Ik zal het wel vrij snel overwinnen eens ik het in de winkel heb gezien en de garantie heb dat het veilig is (mits juist gebruik en onderhoud natuurlijk!).

Een fleece-slaapzak lijkt me inderdaad een goede oplossing! Mijn mama heeft er zo eentje thuis en ik slaap er inderdaad wel goed in! Dan is een extra dekentje ook niet nodig, daar ik dat wou met het idee om 's avonds nog wat langer buiten te kunnen zitten en dit met een echte slaapzak ook niet erg praktisch is.

Voor het matje zal ik dan ook eens rondsnuffelen in de winkels, hoewel die van Bever me wel goed lijkt.

Het idee van Ortlieb/Vaude naderhand goed te kunnen verkopen heb ik al meermaals gelezen op dit forum. Hoewel het natuurlijk waar is twijfel ik nog. De tassen van Crosso lijken me ook nog wel iets, maar als ik voor die prijs Ortlieb/Vaude tassen kan vinden (tweedehands dan wel hé) dan kies ik toch daar voor. Ik heb nog een jaar de tijd om deze tweedehands te vinden, dus dat zal me hopelijk wel lukken!

Voor mijn tent had ik nog één "eis" die ik was vergeten neer te typen. Ik zou graag hebben dat dit een vrijstaande tent is. Ik zal binnenkort eens naar Eindhoven gaan en bij de kampeermarkt gaan rondsnuffelen. Alvast bedankt voor de tip in verband met de palen om het gewicht laag te houden!

Ik twijfel nu nog over één ding: als ik dingen nieuw zou kopen lijkt het me ergens beter om te wachten tot september/oktober, daar deze dan goedkoper zullen zijn. Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat ik deze zomer niet kan "oefenen" met kamperen. Mijzelf kennende zal ik ze waarschijnlijk nu kopen, om er dan in september/oktober spijt van te hebben dat ik niet heb gewacht. Achja, dat zien we nog wel!

Ik hou jullie op de hoogte van wat het allemaal uiteindelijk gaat worden!

Groetjes,
Kelly
Voor fietsers in Japan heb ik twee tips.

1) Josie Dew - Een gaijin op de fiets

Afbeelding
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html


2) Josie Dew - De zon in mijn ogen

Afbeelding
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Ik zou overigens een brander thuis laten. Ik heb twee reizen gemaakt door Japan en je kunt er prima - wat zeg ik, uitstekend - eten zonder brander.
Hoi Peter,

Bedankt voor de tips! Het eerste boek ligt hier naast mij en is zo goed als uit. Het tweede hebben ze niet in de bibliotheek.

Een brander thuislaten... . Het is natuurlijk een mogelijkheid, maar ik zou er precies toch graag eentje meenemen. Liever eentje mee hebben en niet veel nodig hebben dan geen meenemen en dan onverwachts toch wel nodig hebben.

lieve groetjes,
Kelly
Nadat ik las dat je toch wel enige 'angst' voor vuur hebt zou ik ook overwegen om een brander thuis te laten.
Als je alleen op campings en B&B gaat overnachten heb je altijd wel eetgelegenheden in de buurt. Als je dan een dompelelement mee neemt voor een kopje thee/koffie dan ben je ook een heel eind. Moet je zien hoeveel ruimte en gewicht het scheelt als je geen 'keuken' meeneemt...

En hoe je het ook wendt of keert, een gasbrander is gebruiksvriendelijk, een kind kan de was doen, tot het op zijn kant ligt of je geen blikjes kunt vinden. En een benzinebrander vergt toch wel een beetje vaardigheid. Ik heb een whisperlite maar daar zal mijn vrouw niet aankomen, ze vind het een rotding en zet wel de tent op terwijl ik eten maakt.

Succes!
Als je met een kleine portemonnee reist, lijkt me een brander wel zo makkelijker, ook in combinatie met wild kamperen.
Maar weet je zeker dat het zo warm gaat worden 's nachts? Wij waren daar in mei, juni en toen was het toch echt niet snikheet, de thermometer kwam overdag nauwelijks boven de dertig uit (en in mijn statistieken staan temperaturen van 10 graden 's ochtends). En als je de Alpen in wilt, heb je echt wel een lekkere warme slaapzak nodig.
En ik zou niet bezuinigen op een tent, je gaat in de regentijd, dus lijkt me een goede waterdichte tent echt geen luxe. :roll:
Good luck,
Ali
sonali schreef:Maar weet je zeker dat het zo warm gaat worden 's nachts? Wij waren daar in mei, juni en toen was het toch echt niet snikheet, de thermometer kwam overdag nauwelijks boven de dertig uit (en in mijn statistieken staan temperaturen van 10 graden 's ochtends).
Misschien was het om half een Nederlandse tijd.
Het weer aldaar is op dit momen nogal vochtig, dus lauw 's nachts en lauw overdag. Kijk maar:
http://www.wunderground.com/global/stations/47401.html
Leon
Hoi iedereen,

Aangezien ik zoveel mogelijk wil wildkamperen en het budget zo laag mogelijk wil houden lijkt een brander me toch het makkelijkste. Als ik er eentje koop en deze thuis enkele keren heb gebruikt verwacht ik nog maar weinig problemen in verband met die angst (die niet zo erg groot is, maar aangezien ik niet gewoon ben van met gas/benzine en dergelijke te werken ben ik hier toch heel voorzichtig in).

Ik heb op mijn computer een gadget dat de temperatuur weergeeft van de plaats waar ik woon en een gadget dat de temperatuur (en tijd) weergeeft in Tokyo. Aangezien dat de temperatuur van waar ik woon altijd goed is vermoed ik dat het inderdaad op dit moment zo warm is daar. In Hokkaido zal het altijd wel frisser zijn, daar heeft men ook geen moessonregen. Ik vermoed dat de moessonregen elk moment in Tokyo kan zijn, daar het daar bijvoorbeeld nu (om 22u lokale tijd) 24°C is, maar wel aan het onweren. Dus tenzij dat de gadgets enorm foute gegevens weergeven is het daar op deze moment wel degelijk zo warm. De "half één" sloeg trouwens op de tijd in Japan. Om half 3 's nachts (Japan tijd dus) was het wel 5°C kouder (23°C dus).

Dat de tent waterdicht moet zijn is natuurlijk ook een vereiste! Blijkbaar ben ik dit er ook bij vergeten te melden... . Ik ben met zoveel dingen bezig dat ik blijkbaar redelijk veel vergeet de laatste tijd! Heb je enig idee wanneer een tent voldoende waterdicht zou zijn voor mijn trip? Ik heb nu altijd gekeken op tenten van minimum 3000mm met een lichte voorkeur voor die van 4000mm waterdichtheid. Is dit voldoende?

Groetjes,
Kelly
Hoi opnieuw!

Wederom een vraag:

Wat doen jullie met jullie fiets als jullie wildkamperen?
Staat deze buiten vastgemaakt of gaat die mee in de tent?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Kelly
Buiten, al dan niet vastgemaakt.