Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen - Forum Wereldfietser

Wielen

Hallo fietsers,

Ik ben op zoek naar een setje niet al te dure, maar wel degelijke wielen (wie niet? We blijven Nederlanders.... :oops: )

Ik heb de volgende velgen gezien:

Xtreme M-ZX 19 - ca 24 mm breed;
Xtreme SARI M-19R - ca 24,4 mm breed;
Xtreme ar-line 3 - ca 27 mm breed.

Iemand ervaringen of een gefundeerde mening over deze velgen?

groet,

Richard.
Geen idee. De meeste vakantiefietsers hier gebruiken als ze iets stevigs willen hebben voor een nog redelijke prijs de EXAL SP 19 (of de identieke Sputnik). 36 spaaks kost net zoveel als 32, dus neem voor het verwaarloosbaar hogere gewicht 36 spaken (in elk geval achter). Samen met een stel Shimano Deore LX naven heb je prima wielen, mits ze gemaakt worden door een echte wielbouwer. Die laatste factor is van doorslaggevend belang.
Wim
richard9722 schreef:Hallo fietsers,

Ik ben op zoek naar een setje niet al te dure, maar wel degelijke wielen (wie niet? We blijven Nederlanders.... :oops: )

Ik heb de volgende velgen gezien:

Xtreme M-ZX 19 - ca 24 mm breed;
Xtreme SARI M-19R - ca 24,4 mm breed;
Xtreme ar-line 3 - ca 27 mm breed.

Iemand ervaringen of een gefundeerde mening over deze velgen?

groet,

Richard.
Xtreme is het huismerk van Rose, en kan overal vandaan komen.
Hoi Wim,

Die Exal velgen stonden ook op mijn lijstje. Daarvan vind ik echter vaak velgen, maar eigenlijk nergens wielen. Nu heb ik wel bij Marten de beginselen van het spaken geleerd, maar begin er toch nog maar niet aan. Of misschien toch maar...

Richard
Marten verkoopt ook wielen, net als ongetwijfeld Recycle, Snel, Vittorio etc etc.. Ook Santos wielen met SP19 zijn los te koop.
Wim
Misschien mag je ze wel bij Marten zelf komen spaken. Kan 'ie je nog wat tips geven op de achtergrond. Groningen - Kiel-Windeweer lijkt me niet zo'n probleem... :roll:
Multicycle heeft ook super goeie wielen 48 spaaks,mail hun maar eens!en kijk wat ze voor je kunnen doen.
Niet met 48 spaken als het ook een beetje betaalbaar moet blijven, lijkt me.
Wim
48 spaken is bij solo-fietsen echt nergens voor nodig. Manlief weegt 100+ kg en draagt flink wat bagage (incl. eten en water ook wel 25+ kg), heeft nog nooit problemen gehad met goed gemaakte 36-spaaks wielen en nu ook niet met 32-spaaks achterwiel met Rohloff-naaf. Bij tandems is het een ander verhaal.
Exal wielen zal je ook kunnen vinden bij Koga Signature dealers, want de Signature gebruikt ook Exal. Weliswaar 21mm binnenbreedte ipv 19mm, en dus kan je redelijkerwijs niet smaller dan 35mm banden gaan. Vreemd genoeg vond ik op de Exal site dat die 21mm velgen (iets) lichter zijn dan de 19mm.
Wat vind jij niet te duur?

Een Santos setje met LX naven is 218,- euro.
Ik heb inmiddels een goede fietsenmaker gevraagd om wielen voor me te bouwen. Dat wilde hij gelukkig wel doen. Het zijn sputniks geworden met
(S)LX naven. En het is nog in de buurt ook :)

Richard
Ik ben vast niet de enige die benieuwd is waar en voor hoeveel je dat laat doen. :wink:
en HOE hij de wielen spaakt.... (goede spaak spanningsmeter?)
Bij Rose kost een gespaakt voor en achter wiel, met XT naven 36 gaats met DB rvs sapim spaken 105 euro.

Ik heb deze vorige week binnen gehad voor de fiets van mijn nicht, en deze wielen zijn echt heel goed.

Mario
Of een wiel goed is of niet, weet je doorgaans pas na een tijdje intensief gebruik 8) .
Ik heb deze fietsenmaker al aan het werk gezien. Ook daarom het volste vertrouwen.

Een hint voor de nieuwsgierigen: veenkolonie aan het Kielsterdiep.
Richard.
Nou, als dat de fietsenmaker is van deze fiets, dan weet ik het nog niet... :lol:
Ja voor de sloper onder ons zijn slechts tractorwielen degelijk genoeg.
W
Gelukkig heb ik massief rubber banden besteld....