Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jas op reis - Hardshell/softshell/regenjasje? - Forum Wereldfietser

Jas op reis - Hardshell/softshell/regenjasje?

Ik zit eraan te denken een nieuwe jas te kopen o.a. voor het fietsen en vroeg me af wat jullie ervaring is met jassen? Voorzover ik het kan zien zijn er drie categorien: hardshells (jas), softshells (soort fleece achtig) en regenjasjes. Om voor mijzelf duidelijk te krijgen welk type jas voor fietsen het handigst is (ik heb totutoe gewoon in mijn normale jas gefietst) de vraag wat voor soort jas jullie meenmen op reis om je te beschermen tegen kou en regen en in welke mate verschilt dit per land?
Hallo Pascoa,
Natuurlijk verschilt dit per land. Als ze in de zomer naar Spanje gaat neem je een superlicht regenjasje mee dat je in voorkomende gevallen de dag door helpt, maar je hoopt dat je het niet nodig hebt. Ga je in het vroege voorjaar naar Ierland dan is iets degelijks aan te bevelen.
Zelf heb ik naast het dunne ding alleen meer een zwaar bergsportjack, wat meestal te zwaar is voor fietsreizen, daarom vind ik dit ook wel een interessante vraag.

Dus ik herformuleer: wat voor jas neem je mee als je op reis gaat waar het hopelijk af en toe kortebroekenweer is, maar het ook dagenlang rond 10 graden buiïg kan zijn?
Leon
Het moet vooral goed ademen want als je het jasje heel de dag aan moet hebben en dat kan gebeuren, wil je niet nat zijn van het zweten.
Ik heb een heel licht regenjasje dat tot 10000mm druk waterdicht is.
Ik heb ook een agu secco jasje gehad maar na een uur regenen is dat klam.
Overal draag ik hetzelfde jasje, enkel doe ik meer laagjes eronder als het kouder is.
Leon schreef: Dus ik herformuleer: wat voor jas neem je mee als je op reis gaat waar het hopelijk af en toe kortebroekenweer is, maar het ook dagenlang rond 10 graden buiïg kan zijn?
Leon
Dankjewel Leon, ik kan me volledig vinden in deze herformulering en hoop op vele antwoorden en ervaringen!
10 graden buiig en korte broeken weer?
-regenjas dun, waterdicht dus, voor als echt het luik open gaat boven
-verder een windjekje (zoals bijv. een bergans active light) en naar believen laagjes eronder, een thermohemd, bijv. craft of odlo, niet te dik, maar ook nog draagbaar als tshirt, korte mouw en lange mouw. En/of een fleece vest, ook niet te dik. Deze laatste gelijk als kledingstuk voor 's avonds e.d.
-dat windjekje kan bijv. ook iets zonder mouwen zijn, want in praktijk met een beetje doorfietsen, is alles al snel te warm. Ik heb nog een dingetje van patagonia, het nine trails vest. dat is gemaakt van een combi van ripstop nylon en softshell, het lijkt wel vliegerstof.
Zo blijft het volume van je kledingstukken beperkt. En dat is fijn want die tassen moeten niet zo vol. Want we rekenen natuurlijk gewoon op mooi weer!
Regen: als je een leren zadel hebt, of een regenbroek met niet waterdichte rits: koop een dun, ademend jasje dat over je zadelpen heenvalt (als het ook maar over de achterkant van het zadel valt). http://www.vakantiefietser.nl heeft zo'n ding, ik helaas niet. Kost dik over de 200 euro. Zit ook een zakje in voor beurs en sleutels. Lijkt een onbelangrijk detail.

Wind: Ik heb een dun nylon jasje, dat ik als windjack gebruik, en minder slijtgevoelig is. Het ademt veel te goed en stopt de wind niet eens zo goed, maar ik draag het vaak.

Wat ik mis is een herfst / winter windstopperjasje van Craft, met alleen voor windstopper, maar dan ook aan de voorkant van de armen.

Algemeen: de eerste minuten tijdens het fietsen moet je het iets te koud hebben, dan heb je het al gauw precies warm genoeg.
Leon schreef:Dus ik herformuleer: wat voor jas neem je mee als je op reis gaat waar het hopelijk af en toe kortebroekenweer is, maar het ook dagenlang rond 10 graden buiïg kan zijn?
Leon
Een Gore-Tex Paclite shell. Weegt niks (ik heb er een van 380gr), klein op te vouwen, en is waterdicht genoeg voor flinke buien. Het grote nadeel van Paclite is de kwetsbaarheid, een keer langs wat scherps, bijvoorbeeld uiteinde remkabel en het is stuk. Plakken kan natuurlijk, maar toch. Beetje voorzichtig zijn dus. Steviger spul is Gore-Tex Pro Shell of Performance Shell, maar dat is zwaarder en heeft een groter pakvolume. Het blijft natuurlijk altijd een compromis tussen waterdichtheid en ademend vermogen; alleen een oliejas is waterdicht.

Een softshell is natuurlijk ook mogelijk. Ze zijn (meestal..) winddicht, redelijk waterafstotend, ademen goed en zijn bovenal multifunctioneel. Normaal gesproken houdt een Windstopper shoftshell zo'n 15 minuten regen buiten, en dan begint ie wat te lekken. Dus mocht je 10 dagen flinke regen hebben is een shoftshell niet de beste keus. Overigens zou ik geen fleece-gevoerde softshell kopen, één kilometer bergop en je zweet je kapot.
Ik vind softshell-toestanden uitstekend spul dat ik erg veel draag bij mijn woon-werk-verkeer en andere relatief korte ritten. Het volstaat immers in veel gevallen tegen de regen maar wanneer het niet volstaat is dat niet zo erg, want kan ik daarna meestal wel van kleding wisselen. (Als de kans op regen groot is en de mogelijkheid om droge kleding aan te trekken klein, dan kies ik wel voor een regenjas.)

Maar in de beschreven omstandigheden (en op de meeste fietsvakantieomstandigheden) zou ik geen softshell meenemen maar wel een dun regenjasje (voor als het echt regent en de kans om het te koud te krijgen reëel is) en een dunne windstopper met daaronder de nodige isolatie. Dat is een lichte, makkelijk aan het weer aanpasbare combinatie die voor bijna alle omstandigheden voldoet.
Beiden. Zowel een dunne softshell als een ultralicht eVent-regenjack. Gore-Tex doe ik niet meer aan.
Een Gore Bikewear PacLite (super licht en super klein pakvolume) voor de echte regen, en een softshell.
Een "hardshell" gebruik ik al jaren niet meer.

Gee
Elk waterdicht jack is een hardshell... :roll:
Om me te wapenen tegen regen en (relatieve) koude trek ik een Odlo-ondershirt met lange mouwen aan (opvallend warm en neemt goed transpiratievocht op), daarover een dun Nomad-poloshirt (polyester waarschijnlijk) dat mijn vaste fietsshirt is, dan nog een dun maar stevig Nike windjack (van Perry Sport, weegt niks, neemt nauwelijks ruimte in en is verrassend winddicht) met rits en als het regent een ordinair regenjack (Agu), al dan niet in combinatie met het Nike windjack. Tot een graad of tien is dat echt wel genoeg, wordt het nog kouder dan is er altijd nog de fleece-achtige trui.
Eigenlijk ben ik met dit lagensysteem al jaren heel tevreden en ik vraag me vaak af wat die jacks van 200 tot 400 euro die ik bij Bever zie nog aan extra comfort bieden.
Robertjan schreef:Elk waterdicht jack is een hardshell... :roll:
O.k, o.k,... :?
Ik bedoel een "gewone" jas (bestaan die nog wel eigenlijk?)

Gee
Gee schreef:[...] een "gewone" jas (bestaan die nog wel eigenlijk?)
Écht HEMA :lol:
Gee schreef:Een Gore Bikewear PacLite (super licht en super klein pakvolume)
Zo eentje heb ik er ook. En hoewel ik niet ontevreden ben, zou ik net als RobertJan in de toekomst enkel nog eVent kopen. Bijna alle gebruikerservaringen, testen, ... die ik er over lees wijzen er immers op dat eVent wat ademde eigenschappen betreft Goretex overtreft en niet moet onderdoen op vlak van duurzaamheid of waterdichtheid.
En ademend vermogen is bij inspanningen zoals fietsen mijn inziens heel belangrijk. (Of toch op zijn minst comfortabel, want 20 jaar geleden fietste er natuurlijk niemand met ademende kledij, en dat ging ook.)
Inderdaad een dunne softshell (liefst elastische stof, let bij non-fietskleding op dat de mouwen lang genoeg zijn voor fietshouding, tip voor dames: herenjacks hebben relatief langere mouwen en kleine maten zijn goed te vinden in de uitverkoop), een ademend fietsregenjack (lange achterkant), een zuidwester (capuchons vind ik te warm en onhandig), en een dunne muts voor koude avonden.
Leon schreef: Dus ik herformuleer: wat voor jas neem je mee als je op reis gaat waar het hopelijk af en toe kortebroekenweer is, maar het ook dagenlang rond 10 graden buiïg kan zijn?
Leon
Hopelijk-af en toe-dagenlang-buiïg-10C°.Dan twijfel ik niet : mijn Gore-Tex Performance Shell.

Als het iets warmer is en overwegend kortebroekenweer, dan wordt het mijn Gore-Tex soft shell (met 'airco' ritsen onder de armen :-) ). Maar zoals al eerder door iemand aangegeven, meer dan een kwartier moet je daar niet mee in de regen rijden, en ook niet bij een echt straffe stortbui. Gewoon effe schuilen in dat geval.
Het probleem van Gore-Tex Softshell is de (warme) zachte binnenlaag. Dan kun je ook beter die Performance Shell aantrekken...
Ja, maar een jas is méér dan de stof waaruit hij is gemaakt. Er is ook het design. Mijn Gore-Tex shoftshell heeft lange ritsen onder de armen, waarmee ik de deur bij wijze van spreken wagenwijd open kan zetten. Zo'n design zal je bij een Performance Shell niet zo rap tegenkomen.
Daarom heb ik een eVent jasje zonder zakken. Enkele laag stof, die weer beter ventileert dan een enkele laag Gore-Tex.
(2-, 3-laags, PacLite, maakt niet uit, eVent laat een effectiever diffusieproces toe.)
Daar onder varieer ik wel met laagjes naar gelang de omstandigheden (zoals Peter).

@pascoa:
Had je al op de FietsvakantieWiki gekeken? Daar staat ook het één en ander over kleding.
De "Wiki" is het gedeelte van de site waar we alle algemene info onder plegen te groeperen. Je vindt 'm door in het bovenste menu op FietsVakantieWiki te klikken.