Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekkere koffie met lichte spullen - Forum Wereldfietser

Lekkere koffie met lichte spullen

Vakantiecollegae,

Wij fietsen nu een paar jaar, vervangen af en toe wat hebbedingen (of fietsen). Onderhand ben ik aardig tevreden over de paklijst, maaarrrrrr.

Hoe maak ik nou lekkere koffie? Je kan gewoon een plastic filter meenemen, maar op een of andere manier smaakt die nooit geweldig. Misschien koelt het water te snel af in de buitenlucht (en wind!). Bovendien zijn het ondingen in je bagage.

Vorige keer hadden we zo'n perculator/Frans koffiepotje, zo'n ding waar je onder water doet, koffie in een houdertje erboven en dan het geheel op het vuur. Erg goeie koffie, maar (ik heb hem even nagewogen) 528 gram. Best zwaar. Daar kan je vast lichtere voor vinden, maar toch.

Hoe zetten de doorgewinterde pro's hun koffie?

Groet,

Koploper

(Oploskoffie is vies!)
Plastic filter en thermoskan?
Works for us!
Er gaat natuurlijk niets boven een bakkie troost van thuis, maar als je een kwalitatief goede oploskoffie koopt is dat best te drinken. Ik neem b.v. de pijpjes mocca oploskoffie van Nescafe mee en ben daar best tevreden mee. Zeker als je het vergelijkt met het gootwater dat af en toe in de horeca wordt geserveerd als koffie.

Ronald
De koffie die je thuis drinkt is voor de meesten de standaard qua smaak. De truc is dan dat je thuis de koffie drinkt die je tijdens een fietstocht drinkt, en niet andersom. Ik drink thuis de Espresso van Nescafe en dus ook op vakantie: gemakkelijk, licht, en het smaakt net als thuis! :D

Gee
Je kan een onbreekbare versie proberen te vinden van een cafetiere, of als je de blits wil maken ga je voor de www.aeropress.nl
http://www.handpresso.com/
Schijnt lekkere koffie op te leveren.

Zelf stap ik liever met een flinke kom thee achter de kiezen op de fiets, en stop vervolgens bij het eerste etablissement waar koffie wordt geserveerd. Geen garantie voor kwaliteit, maar het gaat meestal goed ;)

Bovendien wordt mijn portemonnee zo ook weer wat lichter :D

Sjors
Bij Bever hebben ze een apparaat om onderweg espresso te maken. Het is niet groot en gemakkelijk mee te nemen maar iets buiten mijn budget.

Ik kook onderweg altijd even wat water en maak dan oploskoffie. Ik ben er zo aan gewend en het smaakt prima. Tenzij we in Italië zijn, want dan is in elke kroeg een heerlijke koffie voor onder een euro te koop. Wel aan de bar blijven staan dan!
Afbeelding

Ortec koffiefilter Trekking in combi met een goede thermo mok, of met een wijdhals fles tot max 6 koppen.

Bas
Het goede oude koffie Toebroek werkt voor mij ook prima. Gewoon water aan de kook brengen, koffie erbij, even roeren, laten bezinken en klaar. Goed, je krijgt altijd wat gruis in je mok, hoe voorzichtig je ook schenkt, maar het smaakt best aardig en je hebt er geen dure en/of zware spullen voor nodig.
Wij gaan voor de oplos espresso. Goed te doen. Niet als thuis... maar er moet toch een reden zijn om een keer huiswaarts te komen?? :D :lol:
Thuis eet ik ook geen cruesli met melk als ontbijt...
thuis oplos espresso? :shock:
Kleine aluminium perculator. Precies genoeg voor twee (kleine) kopjes espresso. Op een regenachtige namiddag heb ik dit filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=j8rpEvY5HbE
Nu al zin in koffie.....eerst slapen. (ik gebruik precies dezelfde als in de film, mis morgen alleen de fluitende vogels :-) ) Voor dat gewicht hoef je geen thermoskan of andere opvang mee te nemen.
Voor solo gebruik heb ik een iets grotere plastic drinkbeker die zowat niets weegt. Daarin past precies een opvouwbaar Ortlieb koffiefilter. Met goede koffie smaakt het geheel erg goed, en is toch niet zwaar of volumineus. Oploskoffie heeft natuurlijk het voordeel dat je onderweg koffie of thee kunt maken als je een thermoskan met heet water bij je hebt.
Wim
@ Bas,
je hebt me op een beter idee gebracht: ik gebruikte altijd de koffiefilter van Ortlieb, maar dan moet ik ook appart koffiefilters meenemen en ik vind het een beetje een onhandig ding met die stokjes etc. Denk dat ik maar even ga kijken waar ik die koffiefilter van jou kan krijgen :-D
Koffie halverwege, geen barista in de buurt? Dan maar een eigen expressootje;)

groet, J

Afbeelding
Moeilijk en bijzonder belangrijk!
Ik heb tot nu toe van alles geprobeert, en ok, in geval van uiterste nood oploskoffie. yuk.
Ik heb erg lang en met aardige tevredenheid zo'n herbruikbaar viltertje gebruikt.
Klein, licht, makkelijk en niet onaardige koffie.
Tot ik van een Engelsman in Nepal een 'smart-coffee mug' kreeg. Een beker met ingebouwd filter dat je naar beneden duwt. Echt geweldig! Tot op een hobbelweggetje mn filter eruit stuiterde en ik het zonder moest doen... Koffie in heet water en wachten tot het bezinkt. Niet echt ideaal. Momenteel doe ik het met een perculator. Erg goede koffie. Met als enige nadeel dat ie niet op mn trangia past dus dat is wat geklungel... En als je hem te lang op het vuur laat staan smelt het handvat....
Hier wat plaatjes van verschillende manieren;

http://cyclingdutchgirl.com/previous/time-for-coffee/
Simpelste oplossing is koffie te drinken zoals ze dat in Polen altijd doen (daar noemen ze het kawa po tureczku, koffie op zijn turks, ook wel kawa parzona (gebrande koffie of kawa normalna)).

Doe een twee scheppen gemalen koffie in een mok, heet water erop. Een paar minuten wachten tot de drab gezakt is en geniet van je kop koffie.
Hier een dubbelwandige mok met press; werkt prima :D

Afbeelding

http://www.bodum.com/int/nl/shop/detail ... size=false


Je kunt er ook nog een foto van je fiets in kwijt; ik heb er helemaal geen foto in zitten, kijk liever naar de inhoud.

Maarten
Das mooi van Bodum. Ze hebben ze in diverse uitvoeringen. Ik vind deze mooi........http://www.bodum.com/int/nl/shop/detail ... size=false