Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bescherming derailleur tijdens transport?? - Forum Wereldfietser

bescherming derailleur tijdens transport??

Bestaat er zoiets als een beschermkapje voor de derailleur om die te beschermen tijdens transport met het vliegtuig. Ik verpak mijn fiets in een plastic hoes met daaronder meerdere dotten bubbeltjesplastic. Dat bevalt prima; hoes is plat opgevouwen goed mee te nemen.
Vorige maand bij aankomst in Zweden was e.e.a. behoorlijk ontzet (maar wel weer goed af te stellen, gelukkig).

Gee
Ik had hetzelfde hier in Noorwegen. Voorvork dropouts waren 2 cm smaller, derailleur verbogen, etc. Waarschijnlijk hebben ze er vanalles bovenop gezet.. Voor de terugreis heb ik pas bij de lbs zo'n beschermkapje gekregen, zat op een fiets vers uit China. Het stelt eerlijk gezegd niet heel veel voor, maar het helpt allicht een beetje. Waarschijnlijk bestaan er ook 'echte', maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Los halen, in bubbeltjes plastic wikkelen en met tie-wraps aan de binnen kant van je achtervork vast zetten.

Mocht je van Jimmy Hendriks houden en 8 minuten niks te doen hebben......

http://vimeo.com/5978804

John heeft een vergelijkbaar film voor kleiner fietsen

http://vimeo.com/2943790

Succes
Shane, bedankt!

Gee
hooge schreef:Ik had hetzelfde hier in Noorwegen. Voorvork dropouts waren 2 cm smaller, derailleur verbogen, etc. Waarschijnlijk hebben ze er vanalles bovenop gezet.
Als je voorwiel er uit moet loopt je het risico dat de vorkpoten verbuigen. Je kunt dat voorkomen door i.p.v. het wiel een pijpje van de juiste lengte met je zelfspanner tussen de vork te zetten.

Ronald
Er bestaan zogenaamde derailleurbeschermers:
Afbeelding
Maar de bovengenoemde oplossing lijkt me beter, o.a. omdat je dan niet weer een extra ding aan je fiets hebt.
Op mijn oude Giant Expedition zat zo'n beugel. Tot tevredenheid, tot de beugel zelf een keer verboog en de derailleur niet meer op de buitenste stand wilde....
Je kunt de derailleur beter verwijderen. Dat is zo gebeurd. Met zo'n beugel loop je het risico dat je derailleuroog verbuigt en dan heb je echt een probleem.

Ronald
Net als Jan gebruik ik de beugel ter bescherming van de achterderailleur. Nog nooit problemen gehad, zowel bij vervoer vliegtuig, auto, veerboot en trein. Wel heb ik voor alle zekerheid in mijn reparatieset een reserve verwisselbare achterpad opgenomen.

Harry
Wij draaien de derailleur altijd zo dicht mogelijk tegen het wiel. Dat werkt al jaren
En hebben een xtra derailleur-oogje bij ons voor het geval dat.
@ Gee en Hooge:

Met welke maatschappij zijn jullie naar resp. zweden en noorwegen gevlogen? Ik vlieg over 3 weken naar Zweden met SAS en was niet van plan extra maatregelen te nemen buiten een fietshoes, maar mochten jullie slechte ervaringen hebben met SAS dan is beter inpakken misschien wel een beter plan.
De vliegmaatschappij is in deze niet zo belangrijk. Het gaat om het personeel op het vliegveld dat de bagage afhandeling voor zijn rekening neemt.
Janneke schreef:@ Gee en Hooge:

Met welke maatschappij zijn jullie naar resp. zweden en noorwegen gevlogen? Ik vlieg over 3 weken naar Zweden met SAS en was niet van plan extra maatregelen te nemen buiten een fietshoes, maar mochten jullie slechte ervaringen hebben met SAS dan is beter inpakken misschien wel een beter plan.
Ik vloog met Ryanair. Op de heenvlucht is de fiets behoorlijk gemaltraiteerd. Bij het inchecken voor de terugvlucht moest ik de fiets op een transportband leggen voor bulky goods, maar de fiets paste niet door het luik, dus bonkte meerdere malen daar tegen aan. Tot een medewerkster op de noodknop drukte.
Ik maak me daar overigens niet echt druk over; het blijft een gebruiksartikel, en je mag zien dat 'ie gebruikt wordt :)

Janneke, ik zou je wel aanraden om de kwetsbare delen met bubbeltjesplastic in te pakken en vast te tapen!

Gee
Janneke schreef:@ Gee en Hooge:

Met welke maatschappij zijn jullie naar resp. zweden en noorwegen gevlogen? Ik vlieg over 3 weken naar Zweden met SAS en was niet van plan extra maatregelen te nemen buiten een fietshoes, maar mochten jullie slechte ervaringen hebben met SAS dan is beter inpakken misschien wel een beter plan.
Mijn fiets is per post gekomen, ik was hier al per trein. TNT-airlines dus.. Overigens is maakt het geen verschil met welke maatschappij je vliegt, als er op het vliegveld een stel idioten werken.