Additionally, paste this code immediately after the opening tag: M-53 Krasnoyarsk - Irkutsk: fietser overvallen - Forum Wereldfietser

M-53 Krasnoyarsk - Irkutsk: fietser overvallen

Hoi allemaal,

Ik moet helaas mededelen dat ik noodgedwongen terugkeer naar Belgie en mijn fietstocht naar australie moet opgeven. De reden hiervoor is dat ik afgelopen donderdag 28/5 ben overvallen en al mijn spullen zijn gestolen.

Wat is er gebeurd: Ik reed rond 16.45 een dorp uit na drinken te hebben gekocht. Een auto reed mij hard voorbij, stopte even later aan de kant van de weg. Een paar mannen stapten uit en stonden midden op de weg om mij min of meer tegen te houden. Ik kreeg hier al een gevoel van wantrouwen en fietste hen voorbij. Zij stapten weer in de auto en drukten mij vervolgens van de weg. De bestuurder stapte uit en gaf mij een vuistslag op mijn linkerkaak. Ik viel op de grond en de bestuurder bleef op mij inslaan. Ondertussen werden door anderen de tassen van mijn fiets gehaald. Daarna zijn ze vertrokken. Dit alles duurde ongeveer 3 minuten. Ik ben terug naar het dorp gefietst waar ik in het winkeltje hulp heb gezocht en de verzekeringsmaatschappij ingeschakeld.
Ik ben bij de politie geweest en heb mij in het ziekenhuis laten onderzoeken. Geen ernstige verwondingen: alleen een dik gezicht en pijnlijke ribben.

Gelukkig konden ze mijn stuurtas met belangrijke documenten niet op tijd loskrijgen.

Dit gedeelte van de M-53 weg is vrij berucht. In de omgeving staan meedere gevangenkampen. Irkutsdk zelf is de meest criminele stad van Rusland; ook een feit dat mij onbekend was. In 2006 is in deze omgeving een Duitse fietser enige uren lang mishandeld. Ik wil dus iedereen die van plan is deze route te nemen, op het hart drukken voorzichtig te zijn!!

Toon
Da's k*t, k*t, en nog eens erg vervelend!!!
Ik weet niet bij welke verzekeringsmaatschappij je zit, maar als dat Elvia is zou je kunnen informeren of de terugkeer naar huis en daarna weer een ticket naar Irkutsk niet binnen de verzekering valt. Evenals de uitrusting...
Erg veel sterkte Toon.

PS. Mocht je nog goedkoop aan een tentje, fleece en een waterzak willen komen, dan heb ik nog wel wat liggen waar ik van af wil. Ik zal dat binnenkort ook eens op het forum te koop zetten.
Hoi Toon,

Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken wat er is gebeurd. Wat jij hebt mee gemaakt is iets waar we allemaal onderweg bang voor zijn.
Ik weet niet wat je gemoedstoestand is maar mocht je weer willen fietsen dan heb ik hier voor jou gratis een complete fietstassenset van Vaude voor je liggen in hele goede conditie. Van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je het fietsen nu even laat liggen.

Sterkte!

Groet,
Marco en Lisette
Shit SHIT Toon! Gelukkig mankeer jij niets. We hopen voor je dat je weer snel kunt genieten van het fietsen. (en misschien je tocht alsnog voortzet)

Douwe en Blanche
Toon,

Ik hoop dat je door blijft gaan met fietsen. Er zijn gelukkig ook goede mensen.
Zie alle opbeurende reacties.

mario
Hoi Toon,

Dat is de nachtmerrie van elke fietser die je beleeft hebt. Ik leef met je mee en ik hoop dat je het een plek kunt geven. 'Gelukkig' is de schade alleen materieel (en mogelijk geestelijk) en niet lichamelijk. Ik hoop dat je het fietsen wel weer op kunt pakken.

Is overigens een prachtig aanbod van Marco!
Toon,

Sterkte met het verwerken van dit ellende, en goed dat je het vermeld voor de andere paar fietsers die onderweg richting Irkoetsk zijn (ik vond het in 2006 een erg vreemde stad ook). Het stukje over de gevangenkampen verklaard ook gelijk waarom mijn bus toen 10 uur is tegengehouden door politie.......

Ik hoop dat je binnenkort weer de moed heb om op de fiets te stappen.

Sterkte

Shane
sterkte Toon!
wat een enorme tegenslag..
ik hoop dat je het snel achter je kan laten..
He bah wat naar! Kan mij voorstellen dat je er even helemaal klaar mee bent. Veel sterkte verder.
Hoi Toon,
Ik leef met je mee! Dit is waar velen van ons wel eens bij stil staan, in de hoop en de verwachting dat het jezelf toch niet zal gebeuren! Veel sterkte verder!!

Gee
Toon, wat klote joh!
Hoop dat het je lukt om de overval de juiste plek te geven. Die mannen waren niet op jou uit maar op je spullen. Wie er ook op dat moment daar gereden had met 'begerenswaardige spullen' was de lul geweest. (Oke, Jean-Claude van Damme en consorten misschien niet.)
Hoe dan ook sterkte en houd ons op de hoogte.
Hallo,

Ik ben inmiddels een weekje terug in Belgie. Mijn huisarts heeft geconstanteerd dat de rechter zwevende rib is gebroken. Verder is een zenuw in mijn gezicht dusdanig hard geraakt dat een deel nog redelijk gevoelloos is. Al met al mag ik van geluk spreken dat het zo is afgelopen, en ik heb ook de 91e verjaardag van mijn oma nog mee kunnen vieren :D

De verzekeringsmaatschappij Elvia (of nu Mondial Insurance) heeft mij heel goed geholpen. Ze hebben elke dag gebeld, en de terugvlucht geregeld en betaald. De ambassade had na een telefoontje van mijn zus ook nog een paar keer gebeld, maar gelukkig hoefden beide niet veel te doen...

Ik ben niet meer van plan verre tochten te maken op dit moment. Ik zal - als het uiteindelijk mooi weer wordt - in Europa mijn rondjes fietsen, er is per slot van rekening hier ook veel moois te zien!

Ik wil iedereen bedanken voor de fijne woorden en Marco en Robertjan bedanken voor de aanbiedingen. Ik heb echter hier nog wel wat spulletjes liggen :)

Groetjes, Toon
Beste Toon,

Neem rustig de tijd om alles te verwerken. Kijk daarna verder. Er zijn ook verre landen, waar je veilig kunt fietsen.

Sterkte,

Bert
Hey Toon,

Wat een slecht nieuws! Dit is precies een van die dingen waar je niet bang voor mag zijn, maar die toch gebeuren. Ik hoop dat je tijdens je trip door Europa weer lekker kunt genieten en het achter je kunt laten. En misschien heb je ook kans op beter weer als bonus! We hebben het toch behoorlijk slecht gehad in April in Oost-Europa...

groeten uit Khiva (Oezbekistan, mooi land alleen heel veel tegenwind),

Sjirk
Dag Toon,

Wat rot voor je.
Zoiets is een flinke kras in onbevangenheid bij een fietsreis.
Ik hoop dat je het weer snel kan oppakken.

Gr.
Betty
Hoi Toon,

Ik heb je verhaal al en tijdje geleden gelezen en ben natuurlijk ook erg onder de indruk. Het is het ergste wat er onderweg kan gebeuren. Ik heb ook altijd meer schrik om de verkeerde mensen tegen te komen of een verkeersongeluk dan om wilde dieren of wat dan ook tegen te komen.

Toch ben ik benieuwd hoe je de reis door Rusland hebt ervaren. Het spreekt mij momenteel heel erg aan om door Rusland te gaan fietsen.

Groeten,
Dan