Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kaarten voor Zweden - Forum Wereldfietser

Welke kaarten voor Zweden

Hallo,

deze zomer wil ik een rondje Scandinavië gaan rijden. Voor het Zweedse deel zit ik met de vraag welke kaarten ik zal kopen.

Wat ze overal verkopen is de Freytag & Berndt-set. Nu was ik niet zo onder de indruk van deze kaarten voor Noorwegen; de Statens Kartverk vond ik veel prettiger. Van Zweden zijn er ook kaarten van Kummerly & Frey Capellen. Die zouden beter kunnen zijn, maar moet je speciaal bestellen.

Iemand hier een mening over welke van de twee beter zijn? (en waarom ;) )

Bedankt,

Walter
Hallo Walter,

Freytag & Berndt is een Oostenrijkse kaartenmaker die zijn eigen cartografie gebruikt voor zowel Noorwegen als Zweden. Die voor Noorwegen vind ik persoonlijk geslaagder dan de cartografie van de Cappelenkart, omdat de kaarten een duidelijker reliëf hebben en voor Zuid-Noorwegen iets gedetailleerder zijn (schaal 1:250.000 in plaats van 1:335.000 bij Cappelen). Op de Cappelen kaarten vind ik ook het onderscheid tussen hoofdwegen, lokale wegen en onverharde wegen (verschillende tinten rood) minder duidelijk dan bij Freytag & Berndt (rood, geel wit en dunne rode lijnen)
Voor Zweden ligt het onderscheid wat minder duidelijk.
De cartografie van de FB kaarten van Zweden is duidelijk iets minder dan die van Noorwegen. Ook is bij Zweden de schaal identiek aan de Kümmerly & Frey kaarten van Zweden.
Kümmerley & Frey is overigens een Zwitserse kaartenmaker die voor Noorwegen de cartografie van de Cappelen kaarten gebruikt. Voor Zweden gebruiken ze de kartografie van Lantmäteriet (Kartforlaget), de Zweedse topografische dienst. De Kümmerly & Frey kaarten zijn per stuk ook een paar euro duurder.
Ik zou voor fietsers in Zweden eerder nog de atlassen van de Sverigeleden (3 delen voor heel Zweden) aanraden. Dekkende cartografie van schaal 1:250.000. De kaarten van de Svenska Cykelsällskapet zijn identiek aan de Lantmäteriet kaarten en alle routes die deel uitmaken van het nationale fietsroutenetwerk Sverigeleden zijn erop ingetekend. Daarnaast vele plattegronden en veel info (alleen in het Zweeds helaas)
Luc
Luc,

hartelijk dank voor de info. Precies wat ik nodig had.

Groet,

walter