Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Dureme - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Dureme

JesseL schreef: En helaas kan niemand mij tot nu toe uitsluitsel geven over draad of vouw banden. Als ik nu nieuwe banden zou kopen, dan wil ik gewoon de best mogelijke (dus het prijsverschil tussen draad en vouw is dan niet zo relevant). Maar ik ben gezien alle ervaringen nog niet overtuigd dat vouwbanden beter/fijner zijn dan draadbanden.
Vouwbanden zijn lichter en makkelijker mee te nemen
Draadbanden met stalen hieldraad zijn stugger om te monteren, wat mij betreft is alles wat het een lege band moeilijker maakt om van een velg te lopen een plus. Maar dat geldt vooral voor producten van banden fabrikanten die de banden aan de ruime kant maken, omdat dat voor de fietsenmaker zo prettig is.

Voor de gemiddelde forumlezer is mijn advies: staaldraad om de velg, geld in de portomonee en vouwband in de tas ;)
Vouwbanden zijn wat lichter, maar niet veel. Draadbanden hebben grotere kans op scheuren bij de hieldraad, maar dat heb ik met Schwalbe volgens mij nog nooit meegemaakt (Conti en Vredestein wel daarentegen...). Rij zelf met draadbanden, de Dureme is volgens mij alleen als vouwband te krijgen, nog niet als draad.

Jasper
Volgens http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=234 is hij wel als draadband verkrijgbaar
Ik weet dat iedereen op dit forum (en trouwens overal in 'the bicycle touring world' Schwalbe-geil is, maar zijn er ook nog ander opties (volgens de kenners dan)? Want ik denk gewoon dat Schwalbe af wil van een band die het goed doet, maar veel te lang goed doet en dus te weinig oplevert... of zie ik dit weer te zwart? Uw opinie?
Groetjes, Ali, die net bij gebrek aan beter een 2ehands XR gekocht heeft voor US$30... wat gelijk staat aan drie en een beetje nieuwe CST Travellers, die bijna net zo lang meegaan :D
Eric Schuijt schreef:Ik ga de klanten de Supreme aanraden of de Extreme. Maar ik ben net terug van mijn mooie reis en ik weet niet of er de laatste twee maanden nog nieuwe ontwikkelingen zijn...
Zijn er de laatste twee maanden nog ontwikkelingen geweest Eric? Ook vroeg ik me af waarom je geen Big Apple zou aanraden, aangezien die toch snel zo'n 10 euro goedkoper per band zijn en in principe ook zeer gewaardeerd worden hier op het forum?
Wat betreft de 'gevaren' van een vouwband: ik rijd inmiddels al ruim 8000km met een 37-622 MarathonXR vouwband op de achtervelg. De voorband is nog eenzelfde XR, maar de draadversie. Ca 5000km hiervan zijn woon-werkverkeer, zonder zware bepakking. De rest zijn fietsvakantie kilometers met bepakking, veelal verharde wegen, maar ook 'Schotterstraßen'. Van aflopende banden heb ik gelukkig nooit last gehad. Mij lijkt dit toch ook enigszins te maken te hebben met de bandenspanning, welke ik doorgaans tussen de 4.0 en 5.5bar houd, afhankelijk van de weg- en bepakkingsomstandigheden.
Verder: Lekke banden in de laatste 8000km: nul. Sterker nog: ik rijd in totaal al ruim 14.000km met marathonXR banden, eerder waren dit 32mm brede exemplaren. In al die tijd slechts 1x een lekke band.

Op mijn MTB gebruik ik verschillende types Schwalbe banden (Nobby Nic, Smart Sam, Marathon Supreme). Dit zijn allen vouwbanden en ook hierbij nog nooit een afloper gehad, ook niet bij stijle afdalingen, off road en dan vol in de ankers met 60km/hr (gewicht berijder 80kg). Bandenspanning van de 54-559 noppenbanden meestal tussen 1.5 en 2.0bar.

Helaas is de XR niet meer leverbaar, het is een ontzettend duurzame en betrouwbare band. Intussen heb ik op de Koga van mijn vriendin ter vervanging van een versleten en veel te zware Marathon Plus (die ze overigens ook al eens lek heeft gefietst, stalen kram dwars door blauwe breakerlaag heen) een Marathon Extreme vouwband gemonteerd. Haar conclusie: lichtere loop, wel meer bandengeruis, geen merkbaar verschil in grip op verharde weg, door grove profiel wat meer opgeworpen steentjes. Mij valt aan deze band nog op dat de nopjes in het midden aardig rap slijten. Hij is volgens mij meer geschikt voor onverharde wegen, gezien het grove profiel.
Als reserverband voor onze volgende fietsvakantie ligt hier al een Marthon Dureme 37-622 klaar, maar ik verwacht deze niet nodig te hebben...de XRs zijn nog lang niet versleten.
Het profiel van de Dureme is wel veel minder agressief dan van de XR, ook minder diep trouwens, dus ik ben benieuwd wat dit voor de slijtage gaat betekenen.

Succes bij het maken van een keuze.
seb schreef: marathon Supreme vouwband [...] grove profiel [...] de nopjes in het midden
:?: Iets zegt mij dat je een andere band bedoelt dan deze: http://tinyurl.com/3am3ume ...

Groetjes,

Carl
Scherp opgemerkt, heb het inmiddels aangepast. Ik bedoel hier de Marathon Extreme.

Thx