door
seb » wo 19 mei, 2010 22:44
Wat betreft de 'gevaren' van een vouwband: ik rijd inmiddels al ruim 8000km met een 37-622 MarathonXR vouwband op de achtervelg. De voorband is nog eenzelfde XR, maar de draadversie. Ca 5000km hiervan zijn woon-werkverkeer, zonder zware bepakking. De rest zijn fietsvakantie kilometers met bepakking, veelal verharde wegen, maar ook 'Schotterstraßen'. Van aflopende banden heb ik gelukkig nooit last gehad. Mij lijkt dit toch ook enigszins te maken te hebben met de bandenspanning, welke ik doorgaans tussen de 4.0 en 5.5bar houd, afhankelijk van de weg- en bepakkingsomstandigheden.
Verder: Lekke banden in de laatste 8000km: nul. Sterker nog: ik rijd in totaal al ruim 14.000km met marathonXR banden, eerder waren dit 32mm brede exemplaren. In al die tijd slechts 1x een lekke band.
Op mijn MTB gebruik ik verschillende types Schwalbe banden (Nobby Nic, Smart Sam, Marathon Supreme). Dit zijn allen vouwbanden en ook hierbij nog nooit een afloper gehad, ook niet bij stijle afdalingen, off road en dan vol in de ankers met 60km/hr (gewicht berijder 80kg). Bandenspanning van de 54-559 noppenbanden meestal tussen 1.5 en 2.0bar.
Helaas is de XR niet meer leverbaar, het is een ontzettend duurzame en betrouwbare band. Intussen heb ik op de Koga van mijn vriendin ter vervanging van een versleten en veel te zware Marathon Plus (die ze overigens ook al eens lek heeft gefietst, stalen kram dwars door blauwe breakerlaag heen) een Marathon Extreme vouwband gemonteerd. Haar conclusie: lichtere loop, wel meer bandengeruis, geen merkbaar verschil in grip op verharde weg, door grove profiel wat meer opgeworpen steentjes. Mij valt aan deze band nog op dat de nopjes in het midden aardig rap slijten. Hij is volgens mij meer geschikt voor onverharde wegen, gezien het grove profiel.
Als reserverband voor onze volgende fietsvakantie ligt hier al een Marthon Dureme 37-622 klaar, maar ik verwacht deze niet nodig te hebben...de XRs zijn nog lang niet versleten.
Het profiel van de Dureme is wel veel minder agressief dan van de XR, ook minder diep trouwens, dus ik ben benieuwd wat dit voor de slijtage gaat betekenen.
Succes bij het maken van een keuze.