Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Alpen - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Alpen

Even een vraagje over fietsen in de alpen:

Wanneer is dit mogelijk? Van de een hoor ik dat de grote alpencols (Madeleine, Galibier, etc.) pas vanaf half juni te berijden zijn i.v.m. sneeuw, een ander zegt al in mei de Alp d'Huez beklommen te hebben. Wij willen graag in het voorseizoen (mei/juni/begin juli) gaan fietsen in de Alpen.
Ook zijn wij nog zoekende naar een geschikte camping om te verblijven (in de buurt van La Chambre, maar andere ideeen zijn ook welkom)
Ook horen wij dat de bekende Alpencols eigenlijk helemaal niet zo mooi zijn, je zou in de zuidelijke Alpen (Barcelonette en omgeving) veel mooiere cols hebben.

Wie o wie heeft tips voor ons? (Graag alleen over data en verblijfplaats, niet over training/verzetten etc. Hier hebben we al genoeg info over)

Alvast bedankt!

Vanaf eind mei zijn de meeste Alpencols wel open. Je kunt pech hebben wanneer het een dag slecht weer is en sneeuwt. Ik kan me herinneren dat een aantal jaar geleden zelfs Tour de France etappe afgelast en ingekort zijn vanwege hevige sneeuwval in de Alpen.

Welke alpencols mooi zijn, is afhankelijk van smaak. Alp d'Huez is niet mooi, maar wel leuk om een keer 'gedaan' te hebben. Zelf vind ik de Galibier en de Stelvio erg mooi.
Op http://www.aukadia.net/alps/ staat meer info over alle alpenpassen met foto''s.

Succes!
Freek

Oh ja, nog vergeten: op 13 februari is er in Rotterdam een Europese Fietsreizenmarkt die de Wereldfietser organiseert. Daar staan ook informanten die de Alpen doorkruist hebben... dus daar kun je ook je informatie vandaan halen!

Nogmaals groet,
Freek

Wij waren in Augustus bij de Galibier, maar ook dan is het best fris hoor! Als je naar beneden suist, is gepaste kleding wel handig. We hebben zelfs handschoenen moeten gebruiken...

We vonden het op zich wel mooi, die omgeving, maar van enige rust hoef je niet te spreken.. die franse auto's stinken ook behoorlijk!

Toch is het mooi hoor, we hadden heel helder weer en konden de Mont Blanc zien vanaf de top!

Succes!

twee jaar geleden (je weet wel, toen met die gigantische hittegolven door heel europa, al die oudjes aan de watersponsen, en veel bezweken aan de hitte) begin juli oa de Col de l'Iseran opgefietst, wel mooi, maar errug koud, toen ik onderweg overvallen werd door slecht weer (veel wind, mist, hagel, sneeuw, op de col was het rond het vriespunt).
omdat ik ultra-light op mijn racefiets aan het toeren was, had ik geen lange broek bij me (er was per slot van rekening ook een gigantische hittegolf aan de gang, dus dat leek me niet nodig), en ik kan je vertellen, dat was niet echt leuk..

- weer in de bergen is altijd onvoorspelbaar
- zorg dat je warme kleren mee neemt ;)

De mooiste passen vindt je inderdaad niet in frankrijk maar op de zwitserse-italiaanse grens. Vorig jaar kwamen we eind julli over de spluggen pas en vernomen van de lokale mensjes dat hij pas 3 weken open was.
Met wat handige links van landen.pagina kun je de meeste passen bergen en gebieden live op de webcam bekijken.
Inderdaad in de bergen moet geimproviceerd worden, een omwegetje is zo gedaan en echt net zo mooi als alleen de hoogste.

TIP:bril en helm en winddichte kleding aan te raden

Ik heb verleden jaar eind juli voor de eerste keer gefietst in de alpen.
En ben erg onder de indruk van Alpe d'huez, maar dan wel de verderrijden via col de Sarenne etc.
De Galibier vind ik ook indrukwekkend, en staat dit jaar weer op het programma!

En ga dit jaar om +- 10 juni terug.
Wel vraag ik me af wat de gemiddelde dagtemperaturen zijn in Juni.
En nachttemperatuur, ik zou ook willen kamperen als dat gaat.
Ik ga beide cols zeker (nog) eens doen, en daarna verder zuidwaarts trekken.

Heeft er iemand tips van mooie stukken natuur welke ik niet mag missen?

Romain