Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander: Primus Omnifuel - Forum Wereldfietser

Brander: Primus Omnifuel

Ik heb de Primus Omnifuel op het oog om te kopen. Mij is verteld dat deze op gewone benzine goed te regelen is, doordat het kraantje direct op het brandertje gemonteerd is en minder last heeft van fluctuaties. Ook de metalen pomp en aanzuigslang zou een stabielere factor zijn.
Maar...ik laat me niet zomaar iets aanpraten voor dat geld!

Wat zijn ervaringen van andere mensen met deze brander? Ik ben voornamelijk benieuwd naar hoe de sudderstand op dit apparaat werkt.
Ik ben erg tevreden over de Omnifuel. Ik gebruik hem nu 3 jaar en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Verder is het een erg simpel ontwerp waar weinig aan kapot kan gaan. De servicekit die te koop is erg licht en neemt weinig ruimte in beslag.

De sudderstand werkt ook erg goed zolang je de brander uit de wind zet en druk in de tank op peil houdt. De druk is tijdens het gebruikt goed te houden door zo nu en dan een paar keer te pompen.

De brander doet het ook goed bij tempraturen onder de -10 graden C. Ook met dikke handschoenen aan, is de brander goed te bedienen.

Ik heb de volgende soorten brandstoffen al gebruikt (volgorde naar gebruiksvriendelijkheid / schone verbranding):
- Primus PowerGas (tot ca. -7C)
- Campinggaz priktank (met adapter) (tot ca. 0C)
- Medische alcohol
- ehtanol
- Coleman fuel (-12C)
- Wasbenzine (-12C)
- blauwe spiritus (werkt niet zo goed)
- Nafta (-13C)
- E85 (flexifuel benzine) (-9C)
- E95/E98 autobenzine (-11C)
- Diesel

Wat ook een groot voordeel is, is dat alle brandstof uit de leiding op kan branden alvorens de slang te ontkoppelen. Tevens kan de druk dan uit de brandstoffles, dit zorgt ervoor dat je de pomp veilig en met schone handen van de fles kan draaien.

Op YouTube staat een leuke instructiefilm gemaakt door Primus:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdja7UCIt0Y
Ek het my Omnifuel nog net met petrol gebruik, maar dit was heel goed. Hy brand sterk en vinnig.

Dit was wel moeilik om hitte te reguleer as jy "stadige" hitte wil hê, of 'n sagte vlam dan soos wanneer jy iets lank en stadig wil warm maak. Die kraantjie wil nie 'n klein straal deurlaat nie - dis of Houston we have liftoff, of niks, het ek gevind. Gaaf vir as jy gou water wil kook, maar ek het my rys gereeld aangebrand.

Stem saam, hou net die druk in die brandstofbottel gereeld hoog deur dit kort-kort te pomp.

Nokka
Nokka schreef:Ek het my Omnifuel nog net met petrol gebruik, maar dit was heel goed. Hy brand sterk en vinnig.

Dit was wel moeilik om hitte te reguleer as jy "stadige" hitte wil hê, of 'n sagte vlam dan soos wanneer jy iets lank en stadig wil warm maak. Die kraantjie wil nie 'n klein straal deurlaat nie - dis of Houston we have liftoff, of niks, het ek gevind. Gaaf vir as jy gou water wil kook, maar ek het my rys gereeld aangebrand.

Stem saam, hou net die druk in die brandstofbottel gereeld hoog deur dit kort-kort te pomp.

Nokka
Ik heb je tekst redelijk kunnen ontcijferen!
Ik heb wel een vraag wat je bedoeld met "- dis of Houston we have liftoff, of niks, het ek gevind."
Wat je beschrijft over dat zacht laten pruttelen van die brander is in tegenspraak met Mark P. Hij beschrijft namelijk dat dit juist wel goed werkt.
Mark P schreef: Wat ook een groot voordeel is, is dat alle brandstof uit de leiding op kan branden alvorens de slang te ontkoppelen. Tevens kan de druk dan uit de brandstoffles, dit zorgt ervoor dat je de pomp veilig en met schone handen van de fles kan draaien.
Ik heb ook een omnifuel. Bij mij lukt dat leegbranden nooit goed, dus wordt het vaak een kliederboel.

Wel handig is het inderdaad om gas en benzine te kunnen branden. De eerste keer zat de branderkop er niet goed op en kreeg wat gekke gele vlammen.
Voor de rest voelt hij een stuk betrouwbaarder dan mijn oude MSR Dragonfly waarbij de plastic pomp twee keer is stuk gegaan.
Hey Florisfietser,

Sinds twee jaar gebruik ik ook een Omnifuel (naast een heel stel andere benzine- en petroleumbranders).

De sudderstand is wat mij betreft nog altijd maar behelpen. Nauwelijks beter dan die van mijn oude Optimus branders.

Maar als je gewoon een praktische allesbrander zoekt die goed brandt (korte kooktijden), dan is de Omnifuel een uitstekende keus.

Frank
Ik zal proberen het e.e.a. te verduidelijken:

Als je gebruik maakt van een brandstof fles zorg dan voor:
- voldoende druk in de fles, en zorg dat de druk op peil blijft
- draai het ventiel aan de pomp kant van de slang helemaal open
- gebruik het ventiel aan de branderkant voor het afstellen van de vlam
- zorg voor de juiste nippel in de brander (voor elk type wordt er een meegeleverd). - - zorg er ook voor dat de nippel goed vast gedraaid zit.
- gebruik een windscherm (bij elk type brandstof, het bijgeleverde scherm is prima).

Sudderen:
"druk" is het magische woord als je gebruik maakt van een brandstof fles ipv gastankjes en wilt sudderen. Omdat er relatief weinig brandstof in de brander komt en deze goed moet vernevelen is het noodzaak dat deze met een goede druk uit de nippel tegen de "flame diffuser" (het drie potige plaatje) komt. Op dit moment kan er genoeg zuurstof bij de brandstof komen en kan er een goede verbranding plaats vinden. Als de druk te laag is, verneveld het niet goed en blijft het eigenlijk meer een vloeistof. Een vloeistof brand minder goed dan een gas. Om de druk op peil te houden dien je zo nu en dan (zeer afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in je tank) de druk weer op peil te brengen. Als je tank vol is hoef je er minder lucht in te pompen, maar als je tank leger raakt moet je steeds meer lucht in de tank pompen (lucht is beter samendrukbaar dan vloeistof dus meer lucht is nodig om dezelfde druk te krijgen).

Zonder al te grote kliederboel de pomp verwijderen:
Ook hier is druk weer het magische woord. Bij onvoldoende druk blijft er brandstof achter in de slang. Bij te veel druk in de tank krijg je het "cola fles" effect als je de pomp losdraait (hoop gesis en brandstof die dan langs de hals van de tank loopt. Wat ik altijd doe is het volgende: zorg voor voldoende druk in het de tank. draait de tank 180 graden om de as van de pomp (zodat OFF leesbaar is op de tank), zet het ventiel aan de branderkant helemaal open en laat zo alle brandstof uit de slang lopen. Als de vlam uit is, hoor je nog een sissend geluid wacht tot dit geluid weg is (dit is het zelfde als je bij een cola fles eerst de dop een klein beetje opendraait, gecontroleerd de druk in de fles verlaagd). De druk is nu laag genoeg om de pomt te verwijderen. Als je de pomp losdraait doe dat een doekje tussen je hand en de pomp / hals van de tank. Zo moet het zonder al te grote kliederboel lukken. Het is wel zo dat er bepaalde brandstoffen zijn, met name diesel, die moeilijk zonder kliederboel te doen zijn. Dit soort brandstoffen moet je dan ook als laatste redmiddel zien. Wasbenzine en Coleman fuel zijn relatief het schoonst. Wil je geen vieze handen, dan is gas de enige optie.
A, ek sien,

"- dis of Houston we have liftoff, of niks, het ek gevind."

ek het bedoel jy kry of 'n groot vlam (soos wanneer die Challenger opstyg), of 'n baie klein vlam. [baie = veel]

Ek het nooit die nozzle self probeer groter of kleiner verstel nie. Daarom seker dat my vlam of maksimum groot of baie klein was!

Die druk van die tenk is egter NB, soos hierbo gesê. Ek pomp dit gereeld.

Cheers
Nokka
Heb er ook zo een brander ,vind dat als die brand het net is of er een Boeing wegdendert ,een echt geruisloze brander is het niet :lol: :lol:, maar wel goed teregelen ,groet Rene.
rene 57 schreef:Heb er ook zo een brander ,vind dat als die brand het net is of er een Boeing wegdendert ,een echt geruisloze brander is het niet :lol: :lol:, maar wel goed teregelen ,groet Rene.
Dus ik ben alweer gewaarschuwd waar ik komend weekend bij terecht kom....
Hebben ze geen geluidschermen voor die dingen?
Leon (Whisperlite)
Zal je sparen Leon, ik breng mijn oude vertrouwde msr retje mee , :lol: :lol: groetjes tot woensdag ,Rene.
Leon schreef:
rene 57 schreef:Hebben ze geen geluidschermen voor die dingen?
Oorproppen wegen minder :lol:

John.