Additionally, paste this code immediately after the opening tag: exped synmat basic - Forum Wereldfietser

exped synmat basic

Voor wie zich aangetrokken voelde door het lage gewicht van de Thermarest Neoair, maar problemen had met de geringe isolatiewaarde daarvan heeft Exped nu een antwoord: de Exped Synmat basic van 7.5 cm dik. Dit is een synmat zonder ingebouwde pomp. De mat is daardoor flink goedkoper (iets van 70 euro in de maat regular) en flink wat lichter (660 gram) en ook iets compacter. Oppompen kun je met de mond doen, of met een keus uit kleine lichte pompjes. Mij lijkt dit voor velen de ideale mat.
Wim
Lijkt me inderdaad een goede mat. Ik ben nooit wild geweest van het pompmechanisme in de Exped Synmat, dus mocht hij ooit kapot gaan, dan is dit een mooie vervanger. Wel ben ik benieuwd hoe het precies werkt met het oppompen.
Met de mond of met een van de losse pompjes die ze hebben (waaronder een kussen dat als pomp kan dienen).
Wim
Ik ben van plan om volgend jaar wat nieuw spul te kopen ter vervanging en dit matje scheelt mij 340 gram in vergelijking tot mijn huidige mat. Bedankt voor de tip! :D
Wel een stuk zwaarder dan de NeoAir. 660 om 410 gram en bij de L maat zelfs 980 om 550 gram. Ook de pakmaat is wel een stukje groter...
Maar als je de extra isolatie nodig hebt, is het inderdaad een interessant alternatief...
Ik heb genoeg aan een maat regular, en dan is het een mooi tussenstation tussen de erg lichte maar koude Neoair en de flink warmere maar ook zwaardere Downmat. De isolatie van die laatste zullen velen niet nodig hebben.
Het is wat dit betreft een mooie tijd met snelle technische veranderingen. Mijn oude slaapzak en matje combinatie was totaal 3 kg. Je hebt nu, afhankelijk van het benodigde temperatuurbereik, ten minste gelijkwaardige combinaties van 1-1,5 kg per persoon.
Ook bij de tenten lijkt de zaak in beweging. Mijn oude heel krappe katoenen tweepersoons tent woog 4,5 kg. Je hebt nu een tent voor 1-2 kg per persoon, afhankelijk van de ruimte en de degelijkheid die je zoekt (zelfs de weinige katoenen tenten die er nog zijn zijn lichter geworden). Voor een snelle zomervakantie op de racefiets hoeven je tent en slaapspullen samen dus niet meer dan een kilo of twee te wegen: bijvoorbeeld een Neoair mat plus PHD slaapzak, en een Vaude Power Lizard Ultralight tent van 1 kilo (zie http://www.vaudestore.nl/tenten_ultralight.htm).
Wim
Wim,

Ik ben benieuwd waar je de info van de Exped Synmat basic mat vandaan hebt. Ik kom nl nergens deze mat tegen op het internet, geen info, geen prijs, niet, zelfs niet op de site van Exped.
Of ik kan niet zoeken :lol:

roosje
Bijvoorbeeld hier: http://www.expedlife.com/2010/03/exped- ... ic-75.html, maar ook op de site van Exped Zwitserland: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_ch.nsf bij isomatten en dan een eindje naar beneden
Ze blijken ook iets anders geconstrueerd, zonder schotjes tussen de banen. De isolatie is dus ook wat minder dan van de synmat pump, maar nog wel flink beter dan een Neoair.
Wim
Of gewoon hier, in de catalogus (pagina 68): http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... g%2010.pdf
Wij twijfelen nog steeds tussen de Neo-air, de Synmat pump en de Synmat basic.

Het nadeel van de basic is dat deze niet aan elkaar grenzende banen heeft zoals de synmat pump en de downmat pump. Wat toch voor extra mogelijke koude stroken (tussen de banen) kan zorgen. Ook is de basic slechts 48 cm. Toch weer 3 cm smaller dan de al zo smalle neo-air en synmat pump.
Als laatste twijfelen we welke manier van opblazen fijner is. Met de ingebouwde pomp van de pump, om met de mond of bij de basic met een losse pilow pump.

Bij de neoair lees ik toch wel vaak dat het laten leeglopen moeizaam gaat. Ik vraag me af hoe dat zich verhoudt tot de synmat basic en pump.

Edit:
We hebben nog geen winkels gevonden waar de Exped Basic te koopt is...
M'n vriend heeft de Exped Synmat Basis gekocht bij http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/. Deze mat staat niet op de site maar een mailtje naar Mark van UOG was voldoende. Hij heeft er GBP 48 voor betaald plus daarbij nog wat porto. En ondanks de vliegperikelen van afgelopen weken was de mat binnen een week in huis.
Ieder zijn heug en zijn meug. Het weglaten van het pompje : ok, het lichtjes morrelen aan de isolatiewaarde in vgl met de gewone synmat : tot daar aan toe, maar ik vind dat Exped een stukje teveel van zijn "value proposition" (= comfort) heeft geamputeerd door deze Basic ook nog eens 4cm smaller te maken... 48cm vind ik héél smal.
Enfin, ik bedoel : wie er niet tegenop ziet van zich op 48cm breedte neer te vlijen, ligt volgens mij ook niet wakker (sic) van een matje van mindere dikte, een gewone Thermarest zeg maar.

Wie echter Exped kiest ipv Thermarest voor het comfort, valt met dit product een beetje tussen 2 stoelen, lijkt mij.

Overigens hebben mijn vrouw en ik voor de standaard Downmat (niet synmat) gekozen. Ik het vorige model met externe pomp, vrouwlief het huidige model met ingebouwde pomp. Beide werken naar ons aanvoelen uitstekend. 220 gram zwaarder dan de Basic, dat lijkt mij geen showstopper. Wel een pak duurder :oops: .
Het begint wel een probleem te worden. De basic is in Nederland nergens te krijgen (in het buitenland ook praktisch niet). En de normale pump versie alleen als 7 regular. De 7 DLX is ook nergens te koop. In Engeland wel, maar daar lijkt het allemaal om verouderde modellen te gaan.
Bedankt, maar dat is de downmat. De discussie ging hier over de Synmat.

Ik heb ze inmiddels wel gevonden bij een aantal Duitse outdoorwinkels...
oeps sorry!
gelukkig heb je hem gevonden...