Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 speed - Forum Wereldfietser

10 speed

Er komt weer een leuk stukje omzet aan: shimano begint na Sram nu ook met 10 speed MTB groepen :twisted:
http://singletrack.competitor.com/2010/ ... a-sys_7203
Hmm, hiermee wordt mijn vakantiefiets echt ouderwets met 8 versnellingen. Maar wat ik mij afvraag, zou deze groep te combineren met de 10-speed racefiets groep. Weet jij dat? Zou wel mooi zijn, kun je je racefiets makkelijker aanpassen om ook nog met een beetje bagage op souplesse te klimmen....
eric190173 schreef:Hmm, hiermee wordt mijn vakantiefiets echt ouderwets met 8 versnellingen.
Als het op diefstal aankomt is dat toch een aardig voordeel :D
Leon
eric190173 schreef:Hmm, hiermee wordt mijn vakantiefiets echt ouderwets met 8 versnellingen. Maar wat ik mij afvraag, zou deze groep te combineren met de 10-speed racefiets groep. Weet jij dat? Zou wel mooi zijn, kun je je racefiets makkelijker aanpassen om ook nog met een beetje bagage op souplesse te klimmen....
Gezien het feit dat de naven gelijk blijven en de bedrijfsfilosofie van Shimano lijkt me dat heel waarschijnlijk
Leon schreef:
eric190173 schreef:Hmm, hiermee wordt mijn vakantiefiets echt ouderwets met 8 versnellingen.
Als het op diefstal aankomt is dat toch een aardig voordeel :D
Leon
Ja, hij ziet er ook niet echt meer fancy uit, maar fietst nog gewoon lekker en daar gaat het om. Een youngtimer met battlescars.... :wink:
m-gineering schreef:
eric190173 schreef:Hmm, hiermee wordt mijn vakantiefiets echt ouderwets met 8 versnellingen. Maar wat ik mij afvraag, zou deze groep te combineren met de 10-speed racefiets groep. Weet jij dat? Zou wel mooi zijn, kun je je racefiets makkelijker aanpassen om ook nog met een beetje bagage op souplesse te klimmen....
Gezien het feit dat de naven gelijk blijven en de bedrijfsfilosofie van Shimano lijkt me dat heel waarschijnlijk
Dat zou mooi zijn. Een andere cassette zal goedkoper en makkelijker te wisselen zijn dan crankstel.... Kan je mooi een vakantiecassette op de plank leggen en een nederlandse cassette...

Eric
Ik heb het nooit zo op dit soort vernieuwingen en 7 speed was wat mij betreft ook al mooi, maar het zou prettig zijn als de atb en weggroepen weer met elkaar in de pas liepen. Met een ultra compacte double crankset als de nieuwe Velo Orange Grand Cru van 550 gram inclusief ringen kun je dan met 46-30 of 42-26 ringen en iets grotere sprockets dan 28t elke berg wel opkomen zonder dat het allemaal zo zwaar en ingewikkeld wordt als bij een triple. Tot nu toe moest je voor meer dan 28t een dure IRD 10 speed atb cassette kopen of terug naar 9 speed.
Wim
Zwaar? Weet je zeker dat je dat vindt? Zelfs voor een racer lijkt me dat insignificant.

Ingewikkeld is het juist niet. Met een gewone cassette, zonder overdreven veel kransjes en zonder overdreven grote stappen, kunnen mensen met een triple alles al fietsen. Dan is het nooit nodig om bladen te verwisselen en kan iedereen een normale kettinglijn aanhouden.

Juist met een triple hebben veel fietsers genoeg aan 8 of 9 kransjes achter.
D'r is niks mis met mijn 3 x 8 speed xtr groepje-met-V-brakes-op-de-fiets :lol:
Ernst. schreef:Zwaar? Weet je zeker dat je dat vindt? Zelfs voor een racer lijkt me dat insignificant.

Ingewikkeld is het juist niet. Met een gewone cassette, zonder overdreven veel kransjes en zonder overdreven grote stappen, kunnen mensen met een triple alles al fietsen. Dan is het nooit nodig om bladen te verwisselen en kan iedereen een normale kettinglijn aanhouden.

Juist met een triple hebben veel fietsers genoeg aan 8 of 9 kransjes achter.
Op zich ben ik dat met je eens, maar ik heb een Hollandse Polder racefiets met een dubbel 10 speed van 52-39 voor en 12-22 of 23 achter. Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik die fiets aan kan passen voor het bergwerk. Trippel is geen optie, dan ben ik een vermogen kwijt omdat ik ook de shifters moet aanpassen. Het orginele idee was om tzt een compact crank aan te schaffen, maar als ik met alleen de cassette en wellicht een andere ketting qua verzet hetzelfde kan bereiken vind ik dat wel fijn. (hopen dat de korte deri het houdt...)

Groet
Eric
eric190173 schreef:ik heb een Hollandse Polder racefiets met een dubbel 10 speed van 52-39 voor en 12-22 of 23 achter. ... bergwerk .... (hopen dat de korte deri het houdt...)
Dat laatste zal lastig worden. Als je met een kleinste blad 39 een beetje richting bergverzet wilt moet je toch een kransje 32 hebben. Met kleinste kransje 13 heb je dan een totaalbereik van (32-13) + (52-39) = 19 + 13 = 32 en dat is typisch iets voor een lange achterderailleur.
Idee?: een tripelcrackstel kopen en dan het grote blad uitschakelen - zul je vast niet leuk vinden.
Idee?: de hele mikmak in redelijke budgetversie nieuw kopen. Klinkt belachlijk maar zou financieel wel eens redelijk aantrekkelijk kunnen zijn. Wel checken of je dan nog tegen obstakels aanloopt.
Idee?: tweedehands groep kopen, evt. met de rest van fiets eraan.
Succes,
Leon
:roll: Hmm, dan wordt het waarschijnlijk toch een compact crank... Is financieel ook nog wel te doen en dan hoef ik verder het minst te sleutelen. Als ik dan een iets groter binnenblad voor voor koop voor in NL dan kan ik waarschijnlijk heel lang vooruit.
Voor mij is een 52 voorblad echt niet nodig. Ik denk dat ik zelden één van de kleinste drie tandwielen schakel als ik op het grote blad fiets...
De korte derailleurs gaan met doubles in principe tot cassettes met 28 tandjes. In de praktijk zal 30t ook wel lukken, maar meer niet, denk ik. Aan de voorkant kun je kiezen voor een compact double met 50-34, maar dat is in de praktijk voor gewone mensen toch nog een te zwaar verzet. 34 voor en 28 achter is best een klus als je echt wilt klimmen, terwijl 50 voor en 11 achter belachelijk zwaar is. Kortom, je wilt de hele range verschuiven, en dat doe je het beste met een nog compactere double. De meeste mogelijkheden heb je dan met die nieuwe Velo Orange cranks. Standaard komen die in eerste instantie met 46-30 en dat is al een heel stuk beter dan 50-34. Maar er past ook 42-26 op. Of je bestaande voorderailleur meedoet weet ik niet. Die VO Orange cranks zijn niet super duur ($175, inclusief bladen), en erg licht (550 gram). Je hebt dan ongeveer hetzelfde bereik als met een triple, minus wat idioot zware verzetten en minus wat overlap, voor minder geld, minder gewicht en een wat precieser schakelende achter derailleur. Mocht het toch niet meer licht genoeg zijn dan kun je zonder idiote kosten over op mtb cassettes (30 t) en voor de grotere mtb cassettes (32, 34 en 36t) ook op een mtb achterderailleur.
Wim
Ik heb er een tijdje over na zitten denken, en hoewel ik de 2x10 filosofie van SRAM wel begrijp, denk ik dat voor een vakantiefiets een tripel toch de beste oplossing blijft. De reden daarvoor is dat je mijns inziens wel een heel laag verzet moet hebben voor noodgevallen, maar dat je die slechts zelden gebruikt.

Als ik naar mijn fiets kijk, dan doe ik alles op het vlakke met de 53, en nagenoeg al het klimwerk op de 39. Maar soms moet ik gewoon in 30-32 trappen om boven te komen. Zou ik datzelfde willen met 2x10, dan wordt dat een 11-36 cassette, en 53-33 voorbladen. En dat zou betekenen dat al het klimwerk opeens met de 33 moet.

Gevolg hiervan is dat met een 2x10-systeem ik met beduidend kleinere tandwielen zou klimmen dan met een 3x9. En dat scheelt toch behoorlijk in je efficiëntie en slijtage. Grotere tandwielen lopen nu eenmaal beter.

Waarschijnlijk wordt het op termijn dus 3x10. 11-32 blijft denk ik, maar het is toch een mooie reden om er voor twee tandjes bij te pakken: 30-39-55 lijkt me mooi. Nu nog een 10-speed gripshift :wink:

Grtjs, Waltertje
Bij die Shimano 10-speed vraag ik me trouwens af of ze er in geslaagd zijn een lineaire overbrenging te maken tussen shifter en derailleur. Dat wil zeggen: beweegt de derailleur in elke versnelling evenveel als je 1 mm kabel trekt. SRAM heeft dat voor elkaar, maar in de racefietsgroepen van Shimano is dat nog niet zover.

Dat zuigt een koe door een brandslang, want het betekent dat de derailleur en cassette op exact de juiste afstand ten opzichte van elkaar moeten staan. Als het derailleuroor een half millimetertje te dik of te dun is, kan het al misgaan. Bij racefietsen niet zo'n punt, maar bij mountainbikes of vakantiefietsen wordt het lastiger.
Waltertje: jij rijdt toch op een ligfiets?
Wim
Wim schreef:Waltertje: jij rijdt toch op een ligfiets?
Wim
Ja, inderdaad. Fujin SL, om precies te zijn.

W.
Dan heb je naturlijk wel een groter bereik nodig dan bij een rechtopfiets: je topsnelheid is hoger, maar je klimsnelheid wat lager. Dat laat zich niet echt vergelijken.
Wim
Wim schreef:Dan heb je naturlijk wel een groter bereik nodig dan bij een rechtopfiets: je topsnelheid is hoger, maar je klimsnelheid wat lager. Dat laat zich niet echt vergelijken.
Wim
Ik betwijfel sterk of mijn klimsnelheid lager is, mijn fiets is namelijk behoorlijk licht. Die 30 is echt alleen voor noodgevallen.

Grtjs, Waltertje
Aan de hand van die VO Orange cranks (46-26) heb ik even in excel wat zitten te vogelen. Redelijk theoretisch, want de eerste tijd ga ik nog niet met mijn racefiets en bagage de bergen in op vakantie. Maar het uitganspunt is een racefiets en lichte bepakking. Als ik echte steile stukken mee ga nemen dan is mijn minimale snelheid schat ik ca. 7 km/u, bij een cadans van 60 heb ik bijvoorbeeld 26x27 nodig. Trap ik een cadans van 80 dan ga ik 9,7 km/u (zie onder).

Boven de 40 km/u hoef ik niet meer mee te trappen, ik ga geen wedstrijd rijden..

Bij een standaard 12-27 cassette kom je dan redelijk uit volgens mij.

Het heen en weer schakelen op de voorbladen zal ook erg meevallen. De overlap zit op ongeveer 20 km/u. Op het vlakke zit je daar toch wel altijd boven. Waarschijnlijk fiets je de meeste tijd dan 46x16 en heb je een redelijk rechte kettinglijn.

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Code: Selecteer alles

46	m/omw   	    km/h	    26	   m/omw	   km/h
12	8,05	        38,64		12	4,55	        21,84
13	7,43	        35,67		13	4,20	        20,16
14	6,90	        33,12		14	3,90	        18,72
15	6,44	        30,91		15	3,64	        17,47
16	6,04	        28,98		16	3,41	        16,38
17	5,68	        27,28		17	3,21	        15,42
19	5,08	        24,40		19	2,87	        13,79
21	4,60	        22,08		21	2,60	        12,48
24	4,03	        19,32		24	2,28	        10,92
27	3,58	        17,17		27	2,02	          9,71
On topic: Ik heb die MTB 10 speed van shimano eigenlijk helemaal niet nodig.... :wink:

@ Wim: Op de Velo Orange site kan ik geen crank van 46-26 vinden... Kijk ik er over heen?
Op mijn meer dan 30 jaar oude racefiets heb ik zoiets, en het is heel handig. Op het vlakke rij je op het grote voorblad. In de heuvels en bergen ga je op het kleine voorblad om hoog en op het grote omlaag. Anderhalf jaar terug beviel me dat weer uitstekend in zeer steile de heuvels ten westen van Jeruzalem (met als belangrijkste bagage heel veel water). Wel merkte ik dat mijn zwaarste verzet nodeloos zwaar was, en mijn lichtste anders dan ijn mij jonge jaren niet echt licht genoeg (het was soms harken). Er zit een klassieke TA Pro Vis double crankset op en daar kun je 42-26 op zetten. Dat moet met 27t of 28t achter in mijn ervaring genoeg zijn om overal op te komen zolang je niet een enorme hoeveelheid bagage bij je hebt.
Die nieuwe Velo Orange Grand Cru cranks zijn een moderne imitatie van de Pro Vis, maar met wat moderne verbeteringen. Standaard 46-30 bladen, en daar kun je prima mee beginnen. Maar er passen ook kleinre TA bladen op. Het voordeel van deze klassieke stijl cranks is dat ze heel licht zijn, en dat de Q erg gering is (je voeten staan niet zo ver uit elkaar). Je zit niet zoals bij moderne Shimano (vooral atb) cranks als een eend op de fiets. Zie hier voor de aankondiging van deze cranks: http://velo-orange.blogspot.com/2010/02 ... crank.html Wel denk ik dat je horizontale achtervork niet al te breed moet zijn.
Wim

http://velo-orange.blogspot.com/2010/02 ... crank.html