Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke GPS? - Forum Wereldfietser

Welke GPS?

Wat is de meest ideale GPS om mee te nemen op een tourtje Basel-Tilburg?
Kom eind deze maand naar de fiets en wandelbeurs!
http://www.fietsenwandelbeurs.nl/fbthemagps.htm
Kan je het horen van ervaringsdeskundigen.


John.
Een GPS koop je niet voor 1 tourtje. Het gaat erom welke GPS je zelf het handigste in gebruik vindt. Houdt je van touchscreen, dan is de Oregon-serie van Garmin een goede keuze. Daarin heeft de 300 een goede prijs-kwaliteit verhouding. Dankzij de reliëfkaart van de wereld maakt het niet uit waar je bent, altijd reliëf van het terrein. Let wel, er is geen kaart bij inbegrepen. Wil je een ingebouwde Europese topo-kaart vn 1:100.000 erbij, dan moet je een model met een 't' in de naam kiezen: de 400t (identiek aan 300 maar met die topo) of 550t.
Zelf heb ik van Open MTB Map de kaarten van Europa gedownload en geïnstalleerd. Dat werkt volgens mij wel goed.

Wil je wat meer knopjes, een ingebouwde topo van NL, en de helft meer betalen voor een Europees product (Spanje), dan is de TwoNav Aventura van CompeGPS je grote vriend.
Ook een Colorado van Garmin werkt zonder touchscreen. Verder lijkt die erg op de Oregon-serie voor w.b. functionaliteit.

De Dakota-serie is een beduidend kleiner model. Meer vergelijkbaar met de 'oude' Etrexen (die zou ik niet meer zo gauw kiezen als je het geld over hebt voor een nieuwer model) qua formaat. Maar qua functionaliteit lijkend op de Oregon, zij het mogelijk wat beperkter.

Behalve de Dakota hebben ze i.h.a. een barometrische (nauwkeurige) hoogtemeter (hoogtemeters moet je altijd ijken zodra het kan, iedere 2 uur onderweg), en kun je kaartmateriaal d.m.v. een micro SD-kaart uitbreiden. Totale kaartmateriaal wat gelezen kan worden is dan zo'n 4 GB. Bij meer kaarten leest de GPS een deel niet.

Voor meer info kun je ook zoeken op het forum, en op de Fiets- en Wandelbeurs staan mensen met ervaring en kennis. Ook de Europafietsers (PDF) hebben veel info hier over, evenals onze eigen Wiki.
Ik vond de workshop vorig jaar (of was het een jaar eerder?) wat tegenvallen; misschien voor de "echte Wereldfietser", maar niet voor de huis-tuin-en-keuken fietser die gewoon een tochtje in Nederland of nabij Europa wil downloaden en fietsen.
Maar misschien is het dit jaar breder getrokken. Ik ben benieuwd.
Forum-topics waarin GPS is genoemd, van de laatste 3 maanden.
Forum-topics van de laatste 3 maanden met GPS of Garmin in de titel.
robrijen schreef:Wat is de meest ideale GPS om mee te nemen op een tourtje Basel-Tilburg?
Een simpel antwoord op de vraag is naar mijn besteweten een Garmin GPSMap 60CSX. Ik heb een CX en ik vind die heel goed. Ik ken niet alle merken en types, maar van deze gaat de batterij lang(min. 20, misschien wel 25 uur) mee, goed zicht op het beeld, hij is compact en je kunt er goed een route op rijden waarbij je ook nog kunt inzoomen op de omgeving. De prijs-kwaliteitverhouding is goed.
Wat betreft gps-en kom je al snel uit bij de outdoormodellen van Garmin.
Een paar aanraders, oplopend in prijsniveau:
- Etrex Legend HCx ( €170)
- Dakota (vanaf €210)
- Oregon (vanaf €250)

De Legend is een wat ouder model, met onhandige bediening (veel knoppen). Je hebt wel een goed afleesbaar scherm en hij gaat lang mee op een setje AA batterijen. De Dakota en zijn grotere broer Oregon zijn meer up to date qua techniek, hebben een gebruiksvriendelijker touch screen en meer mogelijkheden om tracks op te slaan. Het kaartbeeld op het scherm ziet er beter uit, maar het scherm is buiten wat lastiger af te lezen. Het batterijverbruik is ook wat hoger. De budgetversies van de Dakota/Oregon hebben geen micro SD kaart slot (maar wel een vrij grote interne disk) en geen barometrische hoogtemeter en kompas. Die laatste 2 opties lijken mij niet erg noodzakelijk, want de GPS kan zonder deze twee ook hoogtes en windrichting aangeven. De micro SD slot is handig als je veel topokaarten mee wilt nemen zonder telkens onderweg een computer op te willen zoeken. Standaard zit er 1 Gb intern geheugen in de Dakota en dat is in ruim voldoende voor een tochtje Basel-NL.

Wat betreft basiskaartmateriaal is er op internet veel te vinden. Aanraders zijn de gratis kaarten van Openstreetmap, zoals de al hierboven vermelde openmtb map en de Europa Radkarte op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User ... rte/Europa (in het Duits, m.n Duitsland is gedetailleerd uitgewerkt op deze kaart, met oa hoogtelijnen).
Wat ik me afvraag: waarom moet je steeds een dedicated gps aanschaffen? In wezen zijn alle pna's het zelfde en draaien bijna allemaal op windows ( pocket ) ce. De meeste kun je dan ook naar ce booten en externe programma's van de sd-kaart opstarten. Heb je een pna dan heb je dus eigenlijk een gps + computertje die alles al kan. Het enige wat ontbreekt is de software. Zo draait mijn pna inmiddels 4 routeplanners voor de auto, memory map en oziexplorer met de in het bos gevonden kaarten van die puntmutsjes.

Qua kaartmateriaal is er al aardig wat voorhanden, in ieder geval is NL geheel beschibaar, Falk heeft zelfs een online routeplanner die het heel goed doet .De ANWB ook, maar dat is gewoon de Falk kaart. Echter beide zonder CE interface en gps koppeling.

Dus: de kaart bestaat, een planner bestaat, pna's zijn er in overvloed ... en toch is er geen simpele software oplossing te koop!?
Wat is een pna? Bedoel je een smartphone?
Daar staat ook veel over in dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=11883

Wat moet je met een online routeplanner als je in het buitenland fietst en/of geen bereik hebt? Om maar te zwijgen over de kosten van de verbinding. Hoe zit het met de waterdichtheid, schokbestendigheid en batterijverbruik van je toestel? En de afleesbaarheid van het scherm?
De tovenaar schreef:Wat is een pna? Bedoel je een smartphone?
Daar staat ook veel over in dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=11883

Wat moet je met een online routeplanner als je in het buitenland fietst en/of geen bereik hebt? Om maar te zwijgen over de kosten van de verbinding. Hoe zit het met de waterdichtheid, schokbestendigheid en batterijverbruik van je toestel? En de afleesbaarheid van het scherm?
Personal Navigation Assistant. Ook bekend als TomTom, maar dat is 1 enkel merk. PNA slaat op alle routeplanners, dus ook de andere merken. Vergelijk PDA.

Wat ik bedoel is: de kaarten zijn er, waarom de toepassing niet? Waarom moet ik een apart apparaat kopen dat in wezen hetzelfde doet als wat ik al heb? Ik koop toch ook geen nieuwe pc voor ieder programma?

Ik zou niet online willen werken, dat is onbetrouwbaar en kost handen vol geld.
Mijn ervaring is dat de meeste pna's het zo'n anderhalf uur vol houden. Maar daar heb ik dan een superplatte externe batterij bij gekocht, voor 35 euro, en vervolgens heb je voor 8 uur stroom. Met die externe batterij kun je ook nog je telefoon/mp3 opladen. Of er zo'n usb-lampje in zetten voor in de tent. Het is gewoon een draagbare 5 volt accu. Helaas niet oplaadbaar via de dynamo zoals de Zzing, maar wel compacter.

Afleesbaarheid is hetzelfde als met al die lcd-dingen: bij zon geen beeld.
Ik kan het ook omdraaien: ik heb géén pna, maar wel een outdoor GPS. Die kan ik dus ook gebruiken in de auto, zonder de batterijen te gebruiken. Alleen geen spraak, maar dat mis ik niet. Ik kijk toch altijd op het display hoe ver de volgende afslag nog is.

Dan heb ik toch maar 1 apparaat.
Ik had een Quest 1 van Garmin. Prima, maar iets te vaak valt de ontvangst weg onder dicht bladerdak. Heb nu een Nuvi 550; een beetje groot (op de racefiets), maar mooi duidelijk beeld, gesproken aanwijzingen onderweg en ik zet hem gewoon over in de auto (deed ik met de Quest ook al trouwens). De batterij van de Quest gaat de hele dag mee, die van de Nuvi houdt het een uurtje of vier vol.
Nou niet deze! :D

Gezien op de site van die spullenwinkel met die grote knaagtanden.

Afbeelding

Peter
Ik ben zelf tevreden met de Garmin Oregon 400t, het nieuwe type Oregon schijnt een beter leesbaar scherm te hebben. Nadeel, volgens mij kan je de NiMh cellen niet via de USB van je GPS opladen. Dus de 2 penlites moet je apart opladen. Wel makkelijk als je tijdens het fietsen een oplader in je USB van je GPS kan prikken. Niet echt een groot probleem met het oog op Zzing, Pedal Power + en andere opladers

gr Walter
Nadeel vind ik dat die topo lang niet alles laat zien, en niet routable is. Da's bij Open MTB Map wel anders.
Globetrotter in Keulen heeft een aanbieding voor de Garmin Colorado 300: 199,- EUR. Ik ben er vandaag toevallig geweest. Ze hadden er nog vijf. Misschien voor iemand interessant...
Walter B. schreef:Ik ben zelf tevreden met de Garmin Oregon 400t, het nieuwe type Oregon schijnt een beter leesbaar scherm te hebben. Nadeel, volgens mij kan je de NiMh cellen niet via de USB van je GPS opladen. Dus de 2 penlites moet je apart opladen. Wel makkelijk als je tijdens het fietsen een oplader in je USB van je GPS kan prikken. Niet echt een groot probleem met het oog op Zzing, Pedal Power + en andere opladers

gr Walter
Mijn Oregon 300 sluit ik sinds een tijdje aan op de Zzing. De batterijen laden (helaas) niet maar de backlight van het scherm blijft wel permanent aan. Dat scheelt nogal in de leesbaarheid!
Nu nog een regendichte mini-usb aansluiting en de perfecte fiets gps is een feit :)
Frank
Andreas schreef:Globetrotter in Keulen heeft een aanbieding voor de Garmin Colorado 300: 199,- EUR. Ik ben er vandaag toevallig geweest. Ze hadden er nog vijf. Misschien voor iemand interessant...
Ai, ik heb er anderhalf jaar geleden nog bijna het dubbele voor betaald.

De reden dat ze zo goedkoop zijn is dat Garmin ze niet meer maakt, volgens Waypoint hebben ze het model geschrapt. Heel af en toe brengen ze een nog een software update uit, maar hoe lang nog? Wat dat betreft is men bij Garmin niet erg mededeelzaam.

Jammer, want ik vind het wel een goede GPS. :(
Anatoly Ivanov vindt de Dakota 20 beter dan de Oregon-serie.
Een 60 csx bevalt mij erg goed. Neem hem vaak genoeg mee op ATB tochten, tijdens wandel- en fietstochten op vakantie.
Is redelijk 'hufter-proof', kan al eens een keer van je stuur af stuiteren, kan tegen regen, ik vind hem makkelijk in de bediening.
En met een 2-tal setjes eneloop oplaadbare batterijen gaat hij lang mee.
Daarbij is hij 2e hand voor niet al te veel geld te krijgen.