Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geveerde voorvork vervangen - Forum Wereldfietser

geveerde voorvork vervangen

Aangezien ik mijn mtb ook voor touren wil gaan gebruiken, wil ik mijn geveerde voorvork vervangen (te kort voor prettig touren zelfs i.c.m. met riser-stuur en dat dingetje dat naar het stuur toe gaat). Aangezien mijn voorvork geveerd is op 100mm moet er dus een vaste voorvork in die hiervoor is aangepast. Een van de weinigen die ik heb gezien die speciaal is gemaakt voor dit soort toeren is de mt Tura van Thorn:

http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... -15586.htm

Thorn zegt ook dat deze een extra verlengde sprong heeft, wat handig schijnt te zijn. Nadeel is alleen dat deze vork niet geschikt is voor schijfremmen en die heeft mijn fiets op het ogenblik. Thorn zegt dat schijfremmen absoluut niet goed zijn i.c.m. met een stalen voorvork. Is dit zo (Thorn zegt namelijk wel meer als dat goed binnen hun verkooppraatje valt :-)? Ook vraag ik me af of de sprong veel verschil maakt en wat mogelijk andere vaste voorvorken zijn?
pascoa schreef:Thorn zegt dat schijfremmen absoluut niet goed zijn i.c.m. met een stalen voorvork. Is dit zo (Thorn zegt namelijk wel meer als dat goed binnen hun verkooppraatje valt :-)
staal kan natuurlijk best, als je er maar genoeg van gebruikt. Maar dan wordt de vork een stuk stugger, en dat waren ze nou juist niet aan het maken

? Ook vraag ik me af of de sprong veel verschil maakt en wat mogelijk andere vaste voorvorken zijn?
Hoe meer sprong, des te minder naloop. Als je er een lowrider aan hangt hoef je dus minder te sjorren


Heeft Surly oid niet iets?
Zet er gewoon een goede geveerde fork op met lock out, Fox ofzo. Tubus Swing front rack en go!
Sebastian Wevers schreef:Zet er gewoon een goede geveerde fork op met lock out, Fox ofzo. Tubus Swing front rack en go!
[negeer vraagstelling]Of blijf lekker thuis met een zak chips op de bank? [/negeer vraagstelling] :wink:
:D Dank voor de antwoorden

Ik vermoed dat ik het hele sprong/naloop verhaal niet helemaal snap. Als je meer sprong hebt, heb je minder naloop. Is het enige verschil merkbaar als je er een karretje achter hangt. Ik dacht dat het geheel het beter bestuurbaar zou kunnen maken. heb even een lijstje gemaakt van wat de voorvorken die mogelijk dienst zouden kunnen doen als vervanging. Wel allemaal in Engeland, maar ik denk dat ze in Nederland ook te verkrijgen zijn:

Afbeelding

Ik zit op het ogenblik te twijfelen tussen de Kona P2 die in meerdere uitvoeringen te verkrijgen is en zo'n 800 gram weegt. De Thorn is natuurlijk flink duurder. Wel is de Thorn meer op toeren gericht en mogelijk comfortabeler aangezien de P2 vrij hard schijnt te zijn ivm met schijfrem (ook heeft de Thorn met allerhande bevestigingsmogelijkheden. Ik vraag me eigenlijk af of die 7 mm sprong/naloop echt zoveel uitmaken, zeker aangezien de Kona iets langer is, wat het effect weer enigszins zou moeten verminderen (aangezien de hoek van de stuurbuis wat luier wordt).
Het gaat waarschijnlijk de Kona P2 worden, aangezien 30 pond verschil best veel is voor mij. Toch een laatste vraagje, maakt het veel uit of de voorvork recht is of met zo'n mooie sierlijke voorvork wat betreft vering? Ik wil er ballonbanden onder doen om dit te ondervangen, maar weet niet of dit voldoende zal zijn? Iemand ervaring?
pascoa schreef:Het gaat waarschijnlijk de Kona P2 worden, aangezien 30 pond verschil best veel is voor mij. Toch een laatste vraagje, maakt het veel uit of de voorvork recht is of met zo'n mooie sierlijke voorvork wat betreft vering? Ik wil er ballonbanden onder doen om dit te ondervangen, maar weet niet of dit voldoende zal zijn? Iemand ervaring?

Een sierlijke bocht kun je iha alleen buigen als de buis niet al te buigstijf is. Met bocht zal dus meer kunnen buigen als zonder. In jouw segment en met dikke banden zal het verschil klein zijn
Mijn dank is groot Marten!
hallo
even op internet gezocht, kwam bij bike2build op een ongeveerde aluminium voorvok voor schijfrem voor €122