Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De sterkste fietskaart van Nederland nog up to date? - Forum Wereldfietser

De sterkste fietskaart van Nederland nog up to date?

Beste WF-ers,

We blijven een beetje in de buurt en willen binnenkort een weekendje in Friesland gaan fietsen. Het leek mij wel handig om een kaart te hebben waar de knooppunten op vermeld staan. Ik ben van plan om bovenstaande kaart aan te schaffen, alleen vroeg ik mij af of deze een beetje up to date (wat betreft de fietsknooppunten) is aangezien de druk volgens de firma Bol van mei 2000 is...

Groeten
Eric
Ik heb verleden jaar in Brabant deze kaart nog gebruikt. Af en toe kom je een extra knooppunt tegen dat niet op de kaart staat. Meestal in gebieden waar veel wordt gebouwd en in steden, maar in het algemeen kan je m.i. nog steeds goed met deze kaart uit de voeten. En ook als je een knooppunt zou missen blijft het een redelijk goede fietskaart qua schaal en kan je even verderop de route meestal weer oppikken.

Ronald
Ach ja, die punten zullen ook niet zo snel verschuiven.
Kan iemand mij vertellen waar de grens van Noord-Nederland ligt? Er is nl. een Noord-versie en een Zuid-versie...

Groeten
Eric
Hier de geografische verdeling van beide (eigenlijk drie) kaarten): Afbeelding
Tot pak'm beet Den Haag - Nijmegen

THX!!

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Beste WF-ers,

We blijven een beetje in de buurt en willen binnenkort een weekendje in Friesland gaan fietsen. Het leek mij wel handig om een kaart te hebben waar de knooppunten op vermeld staan. Ik ben van plan om bovenstaande kaart aan te schaffen, alleen vroeg ik mij af of deze een beetje up to date (wat betreft de fietsknooppunten) is aangezien de druk volgens de firma Bol van mei 2000 is...

Groeten
Eric
Geen verstand van Friesland, maar in Drenthe zijn ze pas vorig jaar begonnen met fietsknoopppuntbordjes, en in Groningen mag je nog helemaal zelf weten hoe je fietst ;)
Ja, maar volgens mij duurt dat niet lang meer. Ik heb al bordjes bij ons in het dorp gesignaleerd en volgens mij gaan ze ook al wat noordelijker...

Heb ooit ook in het DvhN vorbij zien komen dat eea in gang gezet is. Ik ga binnenkort voor het eerst in een route fietsen op basis van knooppunten. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt, het lijkt mij wel relaxed. Je kan in theorie de kaart in je zak laten en een paar punten opschrijven en als het bingo is dan ben je op plaats van bestemming. Je hebt zelfs een fietsrouteplanner die met die punten werkt...

Groet
Eric
Knooppunten (hier in het zuiden hebben we al wat ervaring.. :D)
1) Men schrijve de betreffende knooppunten op, verticaal.
2) Men knippe het papier tot een verticale strook van zo'n 1cm breed.
3) Men plakke er plakband overheen met voldoende randen er omheen. Waarschijnlijk maak je een rechthoek hierbij waarbij er in het midden een strook papier niet bedekt is. Deze beplak je als laatste.
4) Je plakt het geheel aan de bovenzijde van je bovenzijde, dichtbij het stuur.

Et voilà: een waterdichte fietsknooppuntenroutehouder... 8)
Als ik mij niet vergis dan willen ze eind 2010 de knooppuntroutes invoeren (werd hoog tijd) voor de provincie Groningen. Moet nog afwachten of dat gaat lukken, maar als dat lukt dan moeten de LF routes op sommige trajecten ook weer op de schop om ze gelijk te laten lopen met de knooppunten.
Heerlijk fietsen zonder bordjes, als je tenminste de tijd hebt.
Als de zon schijnt heb je niet eens een kompas nodig!
Voordeel van de bordjes is dat je op andere wegen bijna geen enkele fietser meer tegenkomt.
Ik kan me niet voorstellen dat die bordjes Friesland en Groningen omtoveren in fietsdichte provincies :wink:
De kaart die wij vorig jaar hebben gebruikt was behoorlijk oud (uit 2004). Daarop misten we vooral campings, en een opgespoten stuk land bij Zeeland. Toen ik de kaart echter vergeleek met de nieuwste versie, bleek er bij die 2 punten echter niet veel verbeterd te zijn...
Wat wel ideaal is, is dat er de paddestoelnummers op staan/stonden in sommige delen van het land:-)

Groet,
Maurits
In de winkel zijn wij gestopt met hem te verkopen. De rondjes met de knooppuntnummers zijn vaak dichtgevloeid door de drukinkt.

Dezelfde uitgeverij heeft ook een veel beter leesbare kaart met de knoopppunten voor € 6,-.