Leon schreef:Als je dit consequent gaat toepassen zal dit leiden tot steeds smallere lichtbundels. Met een goed spiegel/lenzenstelsel kun je immers het licht van een sullig lampje op 10 meter afstand concentreren in een verblindend lichte plek.
Zo simpel kan je het ook niet stellen. Het schoonste dom kind zal niet meer kunnen geven dan het heeft, en een sullig lampje (lees : een sullige lichtstroom) zal een sullig lampje blijven.
Als er sprake is van loze commerciële beloftes bij dergelijke producten, is het eerder in omgekeerde zin : een fraaie absolute lichtstroom (lumen) afficheren, maar door een gebrek aan focus te weinig effectieve verlichtingsterkte.
Leon schreef:
Een echt goed criterium zal toch iets zorgvuldiger gedefinieerd moeten zijn.
Lux lijkt mij toch de meest correcte en betrouwbare eenheid te zijn. Ok, minstens moet daarbij staan op welke afstand, dat heeft de initiële vraagstelling in dit topic wel aangetoond
).
10 meter lijkt mij een eerbare meting voor een fiets. 1 meter zoals bij de BBB-fietslamp is ronduit belachelijk, en wijst op doelbewuste misleiding.
In de catalogi van de betere merken woonverlichtingsarmaturen (Delta Light, Wever & Ducré enz) vind je voor elk product ook telkens een visualisatie van de lichtvlek/intensiteit die ze produceren (bv. 40 lux in een vlak tot x° vanuit het brandpunt, 20 lux tussen x° en y° enz). Zoiets kan je wel niet in een kengetal of eenheid vatten.
De betere fietslampmerken (B&M, Son enz) zouden dat eventueel ook kunnen, maar doen dat bij mijn weten niet in hun productdocumentatie.
Wie het echt wil weten, moet op zoek gaan naar technische artikels, denk ik, waarin bepaalde lampen met elkaar worden vergeleken. Of en door wie dergelijke artikels gesponsord worden
, dat is weer een andere zaak. Publireportages...