Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wordt lichtopbrengst gemeten? - Forum Wereldfietser

Hoe wordt lichtopbrengst gemeten?

Vandaag kwam ik een fietslamp tegen met een lichtsterkte van 1840 lux: het is het felste lampje van BBB. Het was inderdaad bijzonder fel, maar de Big Bang van B&M levert volgens de site 140 lux. Als je de foto's van die lichtbundel ziet... Ik kan niet geloven dat een lampje dat veel goedkoper is, meer dan 10x feller is. Hier klopt waarschijnlijk iets niet, het zal wel te maken hebben met waar je meet. Heeft iemand hier een verklaring voor?
hehe, heb het gezien: BM meet op 10 meter afstand, BBB op 1 meter ...

- eerst vragen, dan lezen :oops:
marsupilami schreef:Vandaag kwam ik een fietslamp tegen met een lichtsterkte van 1840 lux: het is het felste lampje van BBB. Het was inderdaad bijzonder fel, maar de Big Bang van B&M levert volgens de site 140 lux. Als je de foto's van die lichtbundel ziet... Ik kan niet geloven dat een lampje dat veel goedkoper is, meer dan 10x feller is. Hier klopt waarschijnlijk iets niet, het zal wel te maken hebben met waar je meet. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Zo doe je het echt:
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Gon ... index.html
Eigenlijk moet je fabrikanten die hun lampen in lux meten gewoon links laten liggen. Het is de foute maat.
gartnl schreef:Eigenlijk moet je fabrikanten die hun lampen in lux meten gewoon links laten liggen. Het is de foute maat.
Zo heb ik dat niet begrepen. De meting in lux lijkt mij juist de enige te zijn die iets zinnigs zegt over het te beschijnen voorwerp (de weg dus....), mits er de afstand lichtbron-voorwerp bij staat natuurlijk.

Een meting in lumen (lichtstroom) zegt iets over de emissie van licht (de lichtbron), maar niet over verlichtingsgraad (wat voor resultaat geeft die lichtbron op het te beschijnen voorwerp). Het is juist in de lux-meting dat betere fabrikanten zich onderscheiden : met eenzelfde lichtstroom toch betere verlichtingsterkte realiseren door gebruik te maken van bepaalde technologieën (bv. reflectie). Lux voegt een belangrijke dimensie toe : het geeft een idee van efficiëntie die lumen niet heeft.

Dus zou je eigenlijk alle fabrikanten die niet in lux quoteren moeten laten links liggen.
Marten,

Beam me up Spockie!
jansenius schreef:Een meting in lumen (lichtstroom) zegt iets over de emissie van licht (de lichtbron), maar niet over verlichtingsgraad (wat voor resultaat geeft die lichtbron op het te beschijnen voorwerp). Het is juist in de lux-meting dat betere fabrikanten zich onderscheiden : met eenzelfde lichtstroom toch betere verlichtingsterkte realiseren door gebruik te maken van bepaalde technologieën (bv. reflectie).
Als je dit consequent gaat toepassen zal dit leiden tot steeds smallere lichtbundels. Met een goed spiegel/lenzenstelsel kun je immers het licht van een sullig lampje op 10 meter afstand concentreren in een verblindend lichte plek.
Maar of je daar als fietser wat aan hebt kun je je afvragen.
Een echt goed criterium zal toch iets zorgvuldiger gedefinieerd moeten zijn.*
Maar ik heb me er nog niet in verdiept, dus misschien is zo'n criterium er al, maar wordt er in de reclamewereld zoals gebruikelijk lachwekkend sullig mee omgegaan en wordt de consument zo weer dom gehouden.
Leon
Leon schreef:Als je dit consequent gaat toepassen zal dit leiden tot steeds smallere lichtbundels. Met een goed spiegel/lenzenstelsel kun je immers het licht van een sullig lampje op 10 meter afstand concentreren in een verblindend lichte plek.
Zo simpel kan je het ook niet stellen. Het schoonste dom kind zal niet meer kunnen geven dan het heeft, en een sullig lampje (lees : een sullige lichtstroom) zal een sullig lampje blijven.
Als er sprake is van loze commerciële beloftes bij dergelijke producten, is het eerder in omgekeerde zin : een fraaie absolute lichtstroom (lumen) afficheren, maar door een gebrek aan focus te weinig effectieve verlichtingsterkte.
Leon schreef: Een echt goed criterium zal toch iets zorgvuldiger gedefinieerd moeten zijn.
Lux lijkt mij toch de meest correcte en betrouwbare eenheid te zijn. Ok, minstens moet daarbij staan op welke afstand, dat heeft de initiële vraagstelling in dit topic wel aangetoond :-) ).
10 meter lijkt mij een eerbare meting voor een fiets. 1 meter zoals bij de BBB-fietslamp is ronduit belachelijk, en wijst op doelbewuste misleiding.

In de catalogi van de betere merken woonverlichtingsarmaturen (Delta Light, Wever & Ducré enz) vind je voor elk product ook telkens een visualisatie van de lichtvlek/intensiteit die ze produceren (bv. 40 lux in een vlak tot x° vanuit het brandpunt, 20 lux tussen x° en y° enz). Zoiets kan je wel niet in een kengetal of eenheid vatten.

De betere fietslampmerken (B&M, Son enz) zouden dat eventueel ook kunnen, maar doen dat bij mijn weten niet in hun productdocumentatie.
Wie het echt wil weten, moet op zoek gaan naar technische artikels, denk ik, waarin bepaalde lampen met elkaar worden vergeleken. Of en door wie dergelijke artikels gesponsord worden 8) , dat is weer een andere zaak. Publireportages...
Schmidt en B&M zijn beide (maar vooral de eerste) heel precies in hun documentatie, inclusief schetsjes van het lichtbeeld. Voor meetmethoden, zie de door Marten al genoemde website:

http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Gon ... index.html

Wim
Wil jij 650 euro uitgeven voor deze lamp?

mario
Wim schreef:Schmidt en B&M zijn beide (maar vooral de eerste) heel precies in hun documentatie, inclusief schetsjes van het lichtbeeld.
Wim
just, ik had niet goed genoeg gekeken (of mijn lamp was te zwak 8) ).
jansenius schreef: De betere fietslampmerken (B&M, Son enz) zouden dat eventueel ook kunnen, maar doen dat bij mijn weten niet in hun productdocumentatie.
.
http://www.m-gineering.nl/edelux-info.pdf ?
jaja, 't is al goe .... ik heb slecht gekeken :oops: .
jansenius schreef: met eenzelfde lichtstroom toch betere verlichtingsterkte realiseren door gebruik te maken van bepaalde technologieën (bv. reflectie).
Dat lijkt me niet helemaal correct. De lichtstroom is toch al een maat voor efficientie? Wat een armatuur efficienter maakt is de lichtsterkte concentreren in een bepaalde hoek. De lichtstroom in die hoek neemt dan toe, en daarmee de resulterende verlichtingssterkte.
De basis van lichtsterkte is immers de candela. De lumen is daarvan afgeleid, 1 lumen is 1 candela per sterradiaal. Halveer je de stralingshoek met een reflector en/of lens dan verdubbel je de lichtstroom.

Als BBB op 1 meter meet dan zou trouwens op 10 meter nog maar 18 lux gemeten worden .... niet echt indrukwekkend.
1 meter, 10 meter... Wat maakt het uit? Ik wil weten hoe helder ik dingen op 50m kan zien (obstakels, wegdek) en op 100m diffuus (verkeersborden)!
Robertjan schreef:1 meter, 10 meter... Wat maakt het uit? Ik wil weten hoe helder ik dingen op 50m kan zien (obstakels, wegdek) en op 100m diffuus (verkeersborden)!
Bij een puntvormige lichtbron neemt de verlichtingssterkte af met het kwadraat van de afstand. Dus feller op 10 m is ook feller op 50 m.
Maar mensen die alleen geinteresserd zijn hoe fel de kleine vlek op 10 m afstand op de grond verlicht wordt maakt het kennelijk niet uit of er ook licht naast die vlek terechtkomt of hoe groot die vlek is. Voor jou en mij wel, kwestie van smaak kennelijk.
Leon
gartnl schreef:
jansenius schreef: met eenzelfde lichtstroom toch betere verlichtingsterkte realiseren door gebruik te maken van bepaalde technologieën (bv. reflectie).
Dat lijkt me niet helemaal correct. De lichtstroom is toch al een maat voor efficientie? Wat een armatuur efficienter maakt is de lichtsterkte concentreren in een bepaalde hoek. De lichtstroom in die hoek neemt dan toe, en daarmee de resulterende verlichtingssterkte.
De basis van lichtsterkte is immers de candela. De lumen is daarvan afgeleid, 1 lumen is 1 candela per sterradiaal. Halveer je de stralingshoek met een reflector en/of lens dan verdubbel je de lichtstroom.

Als BBB op 1 meter meet dan zou trouwens op 10 meter nog maar 18 lux gemeten worden .... niet echt indrukwekkend.
een moderne led doet ~100 lumen per watt, dus een dynamo aangedreven fietslamp zal op 300 lumen zitten, ook als je het koplampglas zwart verft ;)
gartnl schreef: Dat lijkt me niet helemaal correct. De lichtstroom is toch al een maat voor efficientie? Wat een armatuur efficienter maakt is de lichtsterkte concentreren in een bepaalde hoek. De lichtstroom in die hoek neemt dan toe, en daarmee de resulterende verlichtingssterkte.
Mmmm.... Lumen is candela * steradiaal : lm = cd * sr.
Als je sr verkleint, verklein je meteen lumen. Dat is simpele wiskunde :wink: .
Je lux neemt wel toe, die is lumen/m². Het is dus de lux die de efficiëntie meet, niet de lumen.

Naast de afstand tot het meetpunt (bv. 10meter) is natuurlijk ook de grootte van het oppervlak van belang, zoals ik hierboven aanhaalde (en wat b&m en son dus effectief publiceren...), en de maatte van degradatie in de verlichtingsterkte naarmate iets meer verwijderd is van het centrum van de lichtstraal.

Moeilijke materie allemaal, maar om het simpel te stellen, is dit wat je nodig hebt :
- lux waarde
- gebezigde afstand (10m is realistisch, 1m is belachelijk, 50m is veel te veel... persoonlijke appreciatie is dat... ten dele...)
- visualisatie van het lichtbeeld (lichtvlek) zoals bv. in de pdf in de post van marten hierboven
jansenius schreef:- gebezigde afstand (10m is realistisch, 1m is belachelijk, 50m is veel te veel... persoonlijke appreciatie is dat... ten dele...)
Klopt, ik heb het even nagemeten. 10m fel, 30m diffuus. Dat zou voor mij prettig zijn. (SON i.c.m. IQ Fly voldoet daar aan.)
jansenius schreef:Naast de afstand tot het meetpunt (bv. 10meter) is natuurlijk ook de grootte van het oppervlak van belang,
Als je het zo stelt is de afstand juist *niet* van belang.
Als je de 300 lumen die Marten noemt met een spiegel- en/of lenzenstelsel op een gebied van 1 m^2 weet te laten schijnen - met een voor dit geval hypothetisch rendement van 100% - dan heb je daar een verlichtingssterkte van 300 lux, ongeacht op welke afstand dat is, afgezien van mist en zo.
Als je stelt dat de *vorm* van de bundel belangrijk is, dan is de afstand weer wel van belang, met voor de hand liggende consequentie waarin de term kwadraat een hoofdrol speelt.
Leon