Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ontbijd-avond eten - Forum Wereldfietser

ontbijd-avond eten

hallo allemaal
wat kopen juli voor het ontbijd wat gaat er op brood nemen juli boter,en wat voor beleg gaat erop,en s'avonds wat gaat er dan in de pan ik wil dis ff vragen hoe juli dit doen dan weet ik ff meer.
gr marcel
Korte vraag kort antwoord: nauwelijks anders dan thuis.
Alleen boven 30 graden geen boter of goudse kaas, na een week is de hagelslag op en in verre landen geen Nutella of ketjap te krijgen. Maar verder is het niet zo anders als thuis. :D
Leon
Bij mij is er toch wel wat verschil. Op fietsreis eet ik allereerst veel meer. In de tweede plaats probeer ik het warme eten toch ietsje simpeler te maken. Op een enkel pitje zijn de mogelijkheden wat beperkter. Dus in warmere landen is het al gauw een koude salade met stokbrood en enkel een stukje gebakken vlees of vis.
Wim
Je hebt het er maar druk mee niet Marcel?
Meestal kopen we s'avonds ons ontbijt en avondeten. Omdat we dan niet ver meer hoeven te fietsen en snel kunnen koken kan je wat bederfelijkes meenemen voor het avondeten. Voor de ochtend kopen we welleens yogurt, meestal brood en kaas of droge worst. S'avonds zijn de eenpansgerechten met pasta of bonen favoriet. Je inkopen hangen natuurlijk af van het land waar je fietst (en de temperaturen).
(weggehaald. grappenmaker stelt 2x dezelfde vraag)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ilit=koken

marcel, ben je al eens thuis aan het oefenen geweest?
nee leo maar een beetje koken kan ik wel.....maar ik zat te denken aan boter dit doe ik in kleine tupeware bakje,en ik zat ook te denken aan de ruiter dat zijn kleine doosjes met hageslag vlokke.en er zijn ook jam kuipjes dit doe ik in een boterham zakje voor het lekken.doe ik dat zo goed wel denk
gr
Voor beleg als jam, pasta en pindakaas e.d. kun je ook aan "squeeze tubes" denken:
Afbeelding
Voor "vakantiefietsers" ideaal. "Wereldfietsers" fietsen al gauw met wat extra gewicht, en die nemen voor het handige gewoon de hele pot mee... :lol:
OT: (Wat een onzin, dat iedereen zich nu opeens anders gaat voelen door een onderzoekje.)
Robertjan schreef: OT: (Wat een onzin, dat iedereen zich nu opeens anders gaat voelen door een onderzoekje.)
Ik niet hoor, de wereld ligt op de stoep :wink:


Er zijn ook knijpflessen jam/ honing te koop, die nam ik vroeger vaak mee.
Nu we samen fietsen nemen we gewoon potjes jam en hele brokken kaas mee + de kaasschaaf inderdaad ja. :roll:

Avondeten; ongeveer zo plannen dat je voor je bij de camping bent, verse boodschappen kunt doen. Of na het tent opzetten een ritje naar de winkel.

Bij minder / geen winkels onderweg slim inkopen.
Tomaten, uien, courgette en nootjes bijvoorbeeld kun je wel een dag of wat meesjouwen.

ga je met de paastocht al mee?Kun je bij de anderen op het bord kijken. :wink:
beginerstocht marjan :wink:
Beste Marcel,

Wat je aan etenswaren meeneemt en onderweg koopt is ook een kwestie van ervaring. Toen wij pas begonnen met fietsen was de keukenuitrusting en voorraadkast nogal uitgebreid. Ik schat indertijd gauw zo'n 2,5 tot 3 kilo.
Nu met 25 jaar ervaring is alles wat meegaat; een een benzinebrander, kleine pannenset, 2 lapland mokken, licht bestek, een EKA mes en tweeglaasje voor en glas wijn (smaakt niet uit de laplandmok als je daar net rode pastasaus uit gegeten is).
Als voorraad; zout, peper, olijfolie (voor bakken) pastakruiden. Wat we eten is afhankelijk van de lokale markt en varieert van brood met hagelslag tot porridge.
Ik zou zeggen gewoon beginnen met wat jij denkt dat je mee wil nemen. Na de eerste tocht laat je al wat thuis, en als je in een volgende reis wat hoge steile passen tegenkomt en je ervaring meespeelt kom je vanzelf tot een uitgewogen keukenuitrusting.

Proberen en in elk geval veel plezier.
Jullie moeten natuurlijk ook begrijpen dat Marcel alleen op de fiets is, voor 1 persoon koken is altijd lastiger. Ik ben zelf wat dat betreft lui en probeer altijd een happie op de camping te scoren. Ik kook het hele jaar al, dus op vakantie wil ik het er wel van nemen. :D
Thuis eet ik altijd piepers en groenten of een maak ik een grote pan met pasta of nasi. Dat gaat allemaal niet op de fiets voor 1 persoon!
Genoeg gezever. Hier een recept.

Kip Madras v 1 pers.
Dit doosje van Knorr is voor 2 maaltijden. Het bevat rijst en saus. De marinade gooien we weg, want er moet officieel kip bij, maar dat is te lastig. Een zakje gemengde groente moet ook kunnen, desnoods koop je er nog een hamburger bij of zo.
- Als je vlees hebt, braad dit eerst.
- Doe daarna de helft van de saus in een pan met warm water en laat het roerend koken.
- Zodra het kookt, doe je de groente er bij.
- Laat het 10min sudderen en plaats de pan van het vuur op een geissoleerde plek met eventueel het vlees er bij.
- Kook de helft van de rijst 10 min, giet het af.
- Warm de 1e pan nog even 2 min. op.
- Doe alles bij elkaar, en eet smakelijk. :wink:

En de volgende dag eet je de andere helft op. De helft van de groente kan je in een trommeltje doen, dat blijft wel goed.
En probeer vooral te variëren!
Ontbijt: noodles aangevuld met (stok)brood en jam uit tube. En misschien is er nog een toetje over van gisteravond. Beker melk en kop koffie erbij. Heerlijk.

Diner: pasta, pasta en pasta, soms rijst. Met saus, een uit, een paprika, champignons en/of een courgette en wat rauwkost. Hangt er vanaf wat er in de winkel aanwezig is in kleinverpakking. Ik neem altijd 1 of 2 pakken instant spaghetti mee voor nood (wildkamperen of als winkel gesloten is).

Daarna een zak chips of andere zoutjes. en heel veel thee drinken om vochttekort aan te vullen en morgen niet met koppijn op te staan.

Kortom: simpel, eentonig en 'voedzaam'.

Maar Marcel, probeer anders eens een dag of 3 door Nederland te gaan, bijvoorbeeld een rondje IJsselmeer, en kook dan zo eenvoudig mogelijk. Dan merk je of dit bevalt. Ik heb soms het idee dat je in gedachten al grootse plannen hebt, maar dat de stap om te gaan fietsen nog moet wagen. Doen dus!!
Ontbijt is bij mij gewoon brood; beleg is kaas, pindakaas of iets zoets als ik met m'n vriendin op vakantie ben. In mijn eentje heb ik geen behoefte aan al die luxe en is het hazelnotenpasta of jam. Ik smeer altijd meteen boterhammen voor de hele dag, dan ben ik daar maar vanaf.

Voor het avondeten bak ik hetzij een courgette, hetzij een paprika in voldoende olijfolie. Dan een zakje kant-en-klaarsaus of een potje pesto o.i.d. Daarbij pasta met een bol mozzarella of rijst met noten. Goede sojaproducten zijn helaas onderweg lastig te vinden, daarvoor moet je toch in de grotere steden zijn en die ontwijk ik hoofdzakelijk.

Ik heb overigens gemerkt dat het beter is om pasta te eten dan rijst. Het is domweg moeilijk om genoeg rijst te eten. Ik doe vier dagen over een halve kilo rijst, een halve kilo pasta krijg ik in drie dagen weg.

En natuurlijk een reep chocola voor het slapen gaan :wink:

Grtjs, Waltertje
Veel, heel veel, en dan nog meer.

Avondeten: http://osmosno.wordpress.com/2009/07/12/osmosno-pasta/
Wij hebben de eerste keer gewoon Fred en Ed jam of pasta meegenomen en Fred en Ed smeerkaas (dat verkopen ze niet in alle winkels). De smeerkaas is niet het lekkerste wat er is vind ik, maar was wel handig toen.
Ik neem nooit boter mee, want dat gaat vanzelf een keertje smelten en dan zit alles onder de vette smurrie. Op mijn brood doe ik op reis dus geen boter, bij het koken en bakken gebruik ik olijfolie. Dat neem ik mee in een flesje waar ooit Extran in heeft gezeten. Dat sluit perfect af.
Hoi,

Ik vind cocosbrood erg makkelijk. Het is lang houdbaar, zit in een (licht) doosje, je hoeft niet te smeren en het is erg goedkoop. In het buitenland wel moeilijk verkrijgbaar helaas. Ook lekker als tussendoortje voor een beetje energie.

Gr Jis

(avondeten vaak pasta, of couscous (lekker koud met komkommer/olijven/feta als t buiten warm is)
Ja,
bij het fietsen eet ik gemiddeld 3x zoveel als anders. Maar ervan aankomen?
No way!
Wat ik mis in deze uiterst boeiende discussie is: gebakken eitjes met tomaat, ui en spek! Daar kan je de dag mee beginnen. Behalve als je eieren ondanks de eierdoos toch uitgelopen onder in je tas blijken te zitten.
Halverwege koffie (altijd heet water in de thermosfles!) van koffie sticks + appeltaart als de banketbakker langs is geweest, anders worden het sultana's oid.
Lunch, vers, heerlijk stok- of gewoon brood met wat er maar voorhanden is, blikjes leverpastei, jam, spuitfles honing, inderdaad kaas is in warme atmosferen moeilijke optie, stukje oude kaas, gaat nog maar zoals m'n maatje een keer meenam voorgesneden plakken, NIET DOEN!, kaasschaaf?, wat is er mis met een mes? en heel belangrijk: SOEP (weer dat hete water uit de thermo!) van Maggi bouillonblokjes, prima voor het zoutgehalte en goedkoop!
Avondeten: pasta uiteraard met van alles wat je onder het gaan maar tegenkomt. Lamscoteletjes in de pan! Of een 1/2 kip uit de frituur.
Sla, tomaten, olijven, tonijn, ansjovissies... het water loopt me al in m'n mond.
Extra meenemen: Zout, zwarte peper, Italiaanse kruidenmix, olijfolie, allemaal in die kleine leuke flesjes van Xenos, kosten daar niks.
Boter? Wie wil er nou boter?
Biertje of 2, halfje of 2 rode wijn erbij.
Mensch, dann isst das Leben gut!
En daarna, de hele zooi afwassen onder het hete water van de douche, of afvegen met Plee papier, gaan we lekker naar bed.
En morgen, staan we weer gewoon fris en heel gezond weer op.
En voor Marcel,
want die stond bovenaan en heeft het ook volgens z'n paklijst met 2 mitella's wat moeilijk, een boekje Nederlandse taal en spelling is ook een prima aan te raden slaapmutsje.
Zoals vrijwel iedereen het zegt:
Ga gewoon fietsen, de rest komt wel.
Senior, als je zo eet en kookt en geniet ben je mijn held:P

van paul: droog brood, lauw water en 's avonds pasta met een kant en klaar sausje en dan overdag nog wat fruit. Ga trouwens dit jaar ook vele malen uitgebreider koken, heb een aantal lekkere en simpele gerechten gevonden.