In de Vogelvrije Fietser stond laatst een leuk artikel van Kees Bakker over de vraag wat nu maakt dat de doorsnee stadsfiets niet vooruit te branden is. Om dit te onderzoeken nam hij een goede snelle fiets, en verving almaar meer onderdelen door typische stadsfietsonderdelen. Iedere keer werd de invloed van deze verslechtering gemeten onder gecontroleerde omstandigheden. Het eindresultaat was een fiets waarop je tweeeneenhalf keer zo hard moest trappen.
Wie alles in detail wil weten moet het artikel zelf lezen, maar hier zijn een paar highlights:
te zachte (stugge) banden: 25 watt extra
stugge goedkope banden: 15 watt extra
Nexus 7 speed naaf: 12 watt extra
te strakke ketting: 9 watt extra
rechtop zitten in plaats van een beetje voorover: 9 watt extra
Wim
Wie alles in detail wil weten moet het artikel zelf lezen, maar hier zijn een paar highlights:
te zachte (stugge) banden: 25 watt extra
stugge goedkope banden: 15 watt extra
Nexus 7 speed naaf: 12 watt extra
te strakke ketting: 9 watt extra
rechtop zitten in plaats van een beetje voorover: 9 watt extra
Wim