Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapotte trapaslagers - Forum Wereldfietser

Kapotte trapaslagers

Tijdens een fietstocht afgelopen zondag hoorde ik iets kraken in het traphuis. Enkele kogeltjes stuiterden vrolijk op het wegdek rond! De trapas scheef en los, wat is er aan de hand? Met veel moeite nog 11 km naar huis gefietst, de ketting liep telkens beurtelings over de drie voorbladen. Wat een gekraak en geknars klonk er vanuit mijn gele Giant. Harder dan 10 km per uur ging niet.
Moe thuis gekomen, gelijk mijn fiets aan de haken gehesen en de trappers verwijderd. Daarna kon ik de as zó lostrekken. Ik ben gisteren naar de fietsenmaker geweest (Gerrit Poort te Winsum, een prachtzaak).
De trapas zaten met lagers in een soort van behuizingen waarmee het trapashuis wordt afgesloten. Ik heb mijn gele Giant zo gekocht in augustus 2003 en sindsdien vrijwel 25 km per dag gefietst. Net 6½ jaar oud dus en vaak goed onderhouden. Maar het trapashuis is erg moeilijk bereikbaar. Aan de buitenkant is een soort tandwiel te zien, met de tanden naar binnen toe gekeerd. Ik weet niet hoe dit systeem heet. Daar heb ik geen speciaal gereedschap voor.
Maar de hele zaak zat zo muurvast. Na verschillende pogingen brak een halve ring met de tanden eraf. Toen heeft de fietsenmaker een zeskante bout eraan gelast en met een grote sleutel is hij uiteindelijk losgemaakt.
Ik ben nu mijn Giant weer in elkaar aan het zetten. Nieuwe trapas compleet met lagers in één behuizing van Van Es BV. Verder een nieuwe derailleurketting, cassette, een buitenband en nog wat meer. Ook twee zwarte geleidewieltjes voor de achterderailleur. Die bleken niet te passen (Shimano, de oude zijn van Sachs), dus terug naar Winsum en inruilen. Al met al heeft het me een gepeperde rekening betekend van 132 euro!

Afbeelding

Afbeelding
We noemen het een cardridge trapas. De lagers zitten er vast in.
Ja balen. je hebt dus een kinex trapas, als je degene hebt met een aluminium schaal dan zijn het best redelijke asjes.

132 vind ik nog wel meevallen als bijna alles weer vernieuwd is, nu hopen dat het crankstel nog niet versleten was.

Succes!
Je hebt nog geluk, mij is dat eens overkomen op reis. De Duitse mecanicien keek ernaar en zei "zulke lagers heb ik nog nooit gezien". Was een Belgische fiets (Norta) en de lagering bleek iets uit eigen huis te zijn. Over de grens dus onvindbaar...
Dan heeft je trapas het nog lang uitgehouden. Zelf controleer ik de lagers als ik de ketting verwissel, cranks rondraaien en je voelt of de lagers nog mooi, of "rommelig" draaien, als de as "rommelig" aanvoelt, vervang ik de cardridge trapas.
Wat ik veelal zie is dat de originele onderdelen erg vast kunnen zitten, ik denk dat dat komt doordat er weinig of geen vet wordt gebruikt bij het in elkaar zetten van de fiets, hierdoor kan vuil en roest zijn werk doen.
De methode die je kan gebruiken om een trapas los te krijgen is, de trapas-tool in de bankschroef klemmen, zodat je het frame er horizontaal op kan leggen. Op deze manier kan je het frame als hefboom gebruiken en door het gewicht van het frame, is de kans dat die gekartelde cup beschadigd erg klein. Op deze manier heb ik tot nu toe alle trapassen los gekregen.
Let op bij het verwijderen van de cardridge trapas, eerst de "losse" cup los te draaien, deze zit in de meeste gevallen links, maar kan in enkele gevallen ook rechts zitten. In ieder geval moet de linker cup linksom losgedraaid worden en de rechter rechtsom.

Tommy
trapas tool erop zetten, een grote ring pakken met een 8mm gat erin die op de tool rust. dan draai je een bout van de trapas erin. Zo wordt de tool op de trapascup geperst en kan hij niet doorschieten. Dat is makkelijker dan het frame in de bankschroef tillen.
rvdh schreef:trapas tool erop zetten, een grote ring pakken met een 8mm gat erin die op de tool rust. dan draai je een bout van de trapas erin. Zo wordt de tool op de trapascup geperst en kan hij niet doorschieten. Dat is makkelijker dan het frame in de bankschroef tillen.
Dit is in mijn geval onmogelijk, want na het verwijderen van de cranks kon ik de trapas zo uit de trapashuis trekken, omdat de lagers helemaal aan gort waren. Als de trapas ál normaal in zit, zou je niet de lagers in de vernieling helpen?
Twee uur geleden is mijn gele Giant klaar. Alleen nog een proefrit maken.
Hetzelfde verhaal is mijn ook overkomen, helaas zat ik 25km van de volgende dorp met fietsenmaker in Ohio op een zondag middag. Eff liften dus, niet ideaal maar de beste mensen hebben me ook onderdak gegeven voor een nachtje en maandag netjes bij de fietsenmaker afgezet :) best leuke mensen de hillbillies in Ohio :lol:

Mijn trapas zat rond de 12000km, voortaan ga ik elke 10k mijn trapas vervangen of voor een grote reis. Ik heb het overwogen om een duurder trapas in te zetten, maar ik hou het gewoon bij shimano ivm het makkelijk(er) krijgen van gereedschap in waarbenikingodsnaamnubelandistan.
rvdh schreef:trapas tool erop zetten, een grote ring pakken met een 8mm gat erin die op de tool rust. dan draai je een bout van de trapas erin. Zo wordt de tool op de trapascup geperst en kan hij niet doorschieten. Dat is makkelijker dan het frame in de bankschroef tillen.
Goed idee.
Maar bij mij lukt dat niet, die van mij kan alleen met een inbus gebruikt worden.

Tommy