Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lapland: Zweden vs Finland - Forum Wereldfietser

Lapland: Zweden vs Finland

Hallo fietsers,

ik ben een rondje Scandinavisch Schiereiland aan het plannen voor 2011. Het idee is om vanuit Delft in één streep naar Kopenhagen of Travemünde te fietsen, dan oversteken naar Zweden, naar Grense Jakobselv (grens Noorwegen-Rusland), vervolgens door het binnenland van Noorwegen naar Oslo, dan boot Kiel, dan naar huis. Ik wil er zo'n zes weken voor uittrekken.

Hoewel het nog even duurt, zit ik alvast te broeden op de route. Noorwegen, Duitsland en Denemarken ken ik, maar Zweden en Finland daar weet ik weinig van. Ik heb gehoord dat in Zuid-Zweden het binnenland mooier en rustiger is dan de kust, dus voorlopig mik ik tussen de twee grote meren in het zuiden door.

Nu moet ik dus bedenken hoe ik vervolgens bij Grense Jakobselv ga komen, oftewel hoe doorkruis ik Lapland. Ik kan ergens bij de Botnische golf de Fins-Zweedse grens overgaan om zoveel mogelijk Finland mee te maken. Ik kan Finland ook grotendeels links laten liggen. Ik ben dus benieuwd wat het leukste/mooiste fietsen is, Zweden of Finland?

Zijn er hier mensen met een mening over Noord-Zweden versus Noord-Finland?

Bedankt,

walter
Hoi,

Ik weet niet heel veel van Noord-Finland, alleen dat het er erg rustig is.
Wij hebben afgelopen zomer een maand in Zuid-Finland gefietst en daar was het al erg rustig. Om een impressie te krijgen kun je hier kijken.

Ik vond het heerlijk om in Finland te fietsen. De rust, de bossen, de meren waren adembenemend. Ik ga er zeker nog een keertje heen. En in het noorden is het alleen maar nog rustiger. Een mooi fietsland wat ik zeker kan aanraden.
Ziet er mooi uit. Ik denk alleen niet dat ik zo zuidelijk zal komen. In ieder geval niet deze reis. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar Lapland :)
Hallo Waltertje,

ik ben in 1999 naar Grense Jacobselv gefietst en bij Haparanda de Finse grens gepasseerd en globaal via Kaakamo, Muurola, Rovaniemi, Meltaus, Kittilä, Pokka, Menesjärvi en het Inari-meer naar Kirkenes en van hieruit naar de Russische grens. Het was een onvergetelijke trip en vrijwel geen verkeer dus erg rustig met prima wegen waaronder ook veel gravel. Oh ja, en veel muggen. Jouw plan om heen en terug te rijden in 6 weken zie ik niet zitten want de route tussen de twee grote meren in Zweden en een deel langs de Botnische golf tot Grense Jacobselv is ruim 3000 km (dat worden dan dagafstanden van ver boven de 100 km) en als je dan via het binnenland van Noorwegen terug wilt rijden wordt de afstand alleen maar groter. Ik ben 12 weken onderweg geweest maar heb de Noordkaap nog even meegenomen. Het is eenzaam daar in het noorden maar heel erg de moeite waard, een echte aanrader.

Groeten, Thomas
Hallo Thomas,

dank voor je reactie. Dat ziet er zo op de kaart inderdaad wel uit als een heel mooie route. Ga ik eens in GoogleEarth bekijken. Hoe zijn de voorzieningen daar?

Voor wat betreft die muggen; in welke tijd van het jaar was je er? Ik hoop ze net even voor te zijn, zonder in de sneeuw terecht te komen. Ik heb echt een grafhekel aan die beesten.

Zes weken moet m.i. wel te doen zijn, het hele rondje zal 6000-6500 km worden. Met 200km/dag kun je elke week een rustdag nemen en hou je nog flinke marge over om het laatste stuk wat rustiger aan te doen.

Heb je trouwens toevallig foto's online staan? Ik word wel erg nieuwsgierig :)

groet!

walter
waltertje schreef:Zes weken moet m.i. wel te doen zijn, het hele rondje zal 6000-6500 km worden. Met 200km/dag kun je elke week een rustdag nemen en hou je nog flinke marge over om het laatste stuk wat rustiger aan te doen.
Hoop dat je weet wat je zegt! :shock:
Hoi Walter,

De voorzieningen zijn goed maar de afstanden zijn vaak fors, campings voldoende (behalve uiterste noorden, Kirkenes heeft een camping) en wild kamperen is geen probleem, zal je vaker doen dan een camping bezoeken in het "Samen" land, zoals Lapland ook wel genoemd word.
Ik ben half Juni vertrokken en was in de tweede week van September weer thuis dus heb in de periode half Juli/half Augustus veel muggenrijke gebieden doorkruist. Aan de kust heb je overigens minder last van muggen. Ik heb volop sneeuw gezien maar de wegen waren geheel sneeuwvrij. Het deel vanaf Kirkenes richting Noordkaap was/is vrij verlaten en doet steppe-achtig aan praktisch geen bomen alleen hier en daar een struik. Heb helaas geen foto's online, had toen nog geen digitale camera, maar mijn foto-album van 1999 inkijkend zeg ik gerust dat je geen spijt zult krijgen van zo'n trip want het is een schitterend landschap waar je doorheen fietst. Ik vind 200 km/per dag wel erg veel, niet voor één dag maar wel voor zes weken aan een stuk maar jij weet zelf wat je aan kunt.

Groeten, Thomas
Marianne schreef:
waltertje schreef:Zes weken moet m.i. wel te doen zijn, het hele rondje zal 6000-6500 km worden. Met 200km/dag kun je elke week een rustdag nemen en hou je nog flinke marge over om het laatste stuk wat rustiger aan te doen.
Hoop dat je weet wat je zegt! :shock:
Ja, ik weet wat ik zeg. Ik word nu eenmaal niet gelukkig van korte afstanden. Het moet wel een beetje vakantie blijven :wink:

grtjs, wltrtj