Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Spanje, hoogzomer - Forum Wereldfietser

Fietsen in Spanje, hoogzomer

Beste mensen,
Deze zomer (vertrek medio juli) fiets ik van mijn woonplaats Diever naar Obidos in Portugal om daar samen met kennissen een weekje vakantie te vieren. Ik ga op de racefiets zonder al te veel bagage. Mijn vrouw en kinderen "volgen" met een kampeerbusje. De route is al zo'n beetje uitgestippeld m.b.v. Mapsource. Ik neem een Garmin E-trex Vista mee voor de navigatie. Nu ben ik redelijk bekend met de omstandigheden in het westen van Frankrijk In Spanje volg ik globaal de route via Pamplona, Logrono, Mansilla, Aranda de Duero, Tordesillas, Zamora (ongeveer langs de Duero), maar waar ik een beetje tegenop zie is de hitte in Spanje. Is het wijs om bijvoorbeeld om 6 uur op te stappen en dan tot 12 uur te fietsen of valt het allemaal wel mee met de hitte op de hoogvlakte?
Hallo Ger49,

Ik denk dat van 6.00 tot 12.00 fietsen heel wijs is.
Toen wij in Anatolie, Cuba en in Bulgarije fietste in de zomer deden wij hetzelfde voor zover mogelijk. In ieder geval zorgde we dat we tussen 13.00 en 16.00 uur voor een pauze. Zorg voor een goede bescherming op je hoofd en blijf drinken ook al denk je dat je geen dorst hebt. Voeg wat suiker en een beetje zout toe aan je water zodat je wat beter vocht vasthoudt.

Goede reis!

Blanche
Wij waren in de eerste week van juli (het was 1990) op kampeervakantie in de Portugese Costa Verde, zeg maar tussen Esposende en de Spaanse grens te A Guarda. Mij veel te heet, het was 33 graden en juist de droge lucht maakt de zon venijniger. In twee uur was ik al verbrand. Dat nooit meer. Ik ben geen braadworst.

Zelfs in Israël en Jordanië heb ik 400 km door de woestijn gereden bij 41 graden, haast geen spatje wolk en daar was het beter uit te houden dan aan de Portugese Costa Verde (groene kust). Misschien zit het 'em in de samenstelling van de lucht. Stellig is dat de zon daar harder aanvoelt dan in het Midden-Oosten.

Afbeelding
Kijk eens hoe klein mijn schaduw op de Jordaanse woestijn is, doordat de zon loodrecht schijnt.
Ja en inderdaad dat was ik vergeten. Zorg voor een goede bescherming van je huid tegen de zon. Ik fiets dan het liefste met een shirt met lange mouwen en een losse driekwart broek met uv-bescherming. Zo bescherm je die delen van je lichaam die het meeste zon vangen. Bovendien draag ik een zonneklep onder mijn fietshelm. Op mijn gezicht en andere 'blote' gedeelten factor 50.
Ik heb in Spanje en Italie gefietst met hoge temperaturen. Je moet je natuurlijk beschermen tegen de zon en zorgen voor voldoende aanvulling van het vocht. Maar verder is wat je zelf prettig vindt. De een vind een hoge temperatuur lekker, de ander te heet. Mijn vrouw fietst het liefst met 30+ graden terwijl ik dat dan wel weer wat te warm vind. Maar evengoed fietsten we gewoon gedurende de gehele dag en werd er veel (water met een beetje siroop en zout) gedronken.

Dus kijk gewoon wat je zelf fijn vindt.
Ger49 schreef:via Pamplona, Logrono, Mansilla, Aranda de Duero, Tordesillas, Zamora (ongeveer langs de Duero), maar waar ik een beetje tegenop zie is de hitte in Spanje. Is het wijs om bijvoorbeeld om 6 uur op te stappen en dan tot 12 uur te fietsen of valt het allemaal wel mee met de hitte op de hoogvlakte?
Noord-Spanje ligt hoger dan het zuiden en Portugal. Zeker tot Aranda de Duero zit je vrij hoog en kan de hitte nogal meevallen. Naarmate je lager komt wordt het heter. Uiteraard heb je ook in Spanje heten weken en minder hete weken.
Uiteraard is bij hitte vroeg vertrekken een goed idee. Geniet van de weidse landschappen!
Groet,
Leon
Bij mij is er een wereld van verschil, vroeger en nu, doordat ik mijn perspectief gewijzigd heb.

Ik heb een nogal zongevoelige huid. Op vroegere fietsvakanties pakte ik me helemaal in: bergwandelpetje, overhemd met opgestoken kraag en lange mouwen, zakdoekjes om het ovale gat van de fietshandschoentjes te dichten. Ik meende ook niet tegen hitte te kunnen.

Op een gegeven moment wilde ik het tij keren. I.p.v. vluchten voor de zon, ging ik me met beleid eraan blootstellen. Wennen vanaf het voorjaar! Nog steeds moet ik uitkijken met hele dagen fietsen en - zeker in het begin - smeren met factor 12.

Over hitte: door het fietsen (de beweging) raakt je koelsysteem geactiveerd. Fietsen met 40 graden is dan ook veel beter te doen dan de slentertoerist uithangen bij 35 graden. Zelfs als de windkoeling wegvalt (bergop) ben ik als medium zwaar bepakte fietser beter af, zo leek het in Albanië.

Succes!
Als je de tijd hebt kun je naar mijn mening beter min of meer de kustlijn volgen, zodat de zinderende Spaanse meseta gemeden wordt. Behalve meer kilometers kost de kustroute ook veel meer hoogtemeters, dus daar moet je van houden, maar je krijgt er mooie(re) landschappen voor terug.
Leon schreef:Noord-Spanje ligt hoger dan het zuiden en Portugal. Zeker tot Aranda de Duero zit je vrij hoog en kan de hitte nogal meevallen. Naarmate je lager komt wordt het heter. Uiteraard heb je ook in Spanje heten weken en minder hete weken.
Uiteraard is bij hitte vroeg vertrekken een goed idee. Geniet van de weidse landschappen!
Groet,
Leon
Als je op Weerdirect.nl het weer in Spanje van 2009 bekijkt, dan zie je dat zowel Logroño (393 m) in de Rioja als Zamora en Salamanca (750 m) op de meseta in juli heel wat dagen tussen 30 en 36 graden hadden. Vooral 's nachts koelt het wel meer af naarmate je hoger komt, maar overdag maakt het qua temperatuur niet echt veel verschil of je op 300 of 800 meter zit.
Kortom, de kans dat je in juli in het Spaanse binnenland temperaturen van 30 graden of hoger treft, is groot.
peter de rijk schreef:Vooral 's nachts koelt het wel meer af naarmate je hoger komt, maar overdag maakt het qua temperatuur niet echt veel verschil of je op 300 of 800 meter zit.
Kortom, de kans dat je in juli in het Spaanse binnenland temperaturen van 30 graden of hoger treft, is groot.
500 maken maken altijd uit. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit 500 meter ben afgedaald zonder bij het afstappen op te merken dat het een flink stuk warmer was beneden. Zelfs de bescheiden hoogte van de Ardennen hier in de buurt maken het verschil tussen prettige zomerlucht en een warme bedompte hete dag. Spanje en Portugal is 33 of 37 graden voor mij de grens tussen nog te doen en niet leuk meer.
Leon
Hebben de laatste jaren i.v.m met onze baan als docent steeds in de zomer in Spanje gefietst. Van Zuid naar Noord, van Links naar rechts, en dwars door Spanje heen. In het zuiden is het echt HEEEEET. 40- 45 graden zijn geen uitzondering. Wij zaten dan steeds om 6.45 uur op de fiets. 12.30-13.00 uur is dan echt het matje, daarna is het echt te heet. Vanaf Madrid is het meestal iets koeler.... 30-35 graden. Vanaf de Rioja en aan de kust bij Barcelona is het prima te harden.
Volgens mij is het erg persoonlijk hoe je lichaam reageert op warmte. De één transpireert erg gemakkelijk en de ander heeft meer moeite om warmte kwijt te raken. Ik denk dat op de manier zoals jij gaat fietsen, met een lange aanloop de warmte tegemoet je het aardig lang kunt volhouden. Zolang je genoeg water hebt (ik 'verbruik' een liter per uur als het echt warm wordt) heb je geen probleem.
Ik zou er voor zorgen dat je in ieder geval een litertje of drie mee kan nemen.
Ook is het belangrijk dat je je goed beschermt tegen de zon, en het liefst met kleding. Met zonnebrand kun je wel bezig blijven als je flink zweet.
Zelf heb ik een katoenen shirt aan met pet die ik af en toe ook nat maak als het erg warm wordt. Katoen neemt vocht op en dat is makkelijk om te gebruiken om jezelf af te koelen.

Zelf houd ik niet zo van die lange pauzes, ik fiets liever tot een uur of 3 om dan lekker aan het water te gaan liggen dan dat ik van 12u tot 16u siesta houd. Maar goed, daar kom je vanzelf achter wat voor jou het lekkerste is. In ieder geval heb jij je biertje koud staan als je klaar bent..... Mazzelaar! :wink:

Veel plezier!

PS: West Spanje is prachtig, Sierra de la Demanda (geloof ik zoals het heet) is één van de mooiste gebieden waar ik door heen gefietst ben. Ook ligt daar in de buurt een kloof waar het wemelt van de gieren en je oog in oog met een zwevende gier kunt staan...
Hier nog iemand die dacht nooit tegen hitte te kunnen. Tot ik in Peru hartje zomer (aldaar) door de Desierto de Sechura fietste. Een woestijn die zelfs hitte-adept Frank van Rijn in een boek beschrijft als een woestijn die hij vanwege de hitte niet graag meer zou fietsen.

Veel, heel veel drinken is dan zaak om te doen. Dat betekent ook veel kilo's aan vocht meenemen. Water en bijv. cola afwisselen is zeer goed te doen. Cola zonder prik vond ik het makkelijkste weg te drinken.

Inmiddels was ik met de Carnaval tijdens de optocht het warmste aangekleed van de familie... Succes met de keuzes. :wink:
In het Cantabrisch gebergte is het goed te doen in de zomer. Inderdaad hoe hoger hoe beter. Mooier dan de meseta, maar ook zwaarder. Met een racefiets en weinig bagage lijkt me dat geen probleem, maar dat hangt natuurlijk ook af van de dagafstanden die je wilt fietsen.
Ik heb in de omgeving van Tordesillas, de stad van Johanna de Waanzinnige, in het dal van Duero in juli 2004 met een fleece aan gefietst, omdat ik het koud had, maar die uitzonderlijk situatie is geen graadmeter. Later in het grensgebied van Castilla y Leon, Portugal en Extremadura, moest ik een tropenrooster inschakelen.'s Morgens vroeg op pad. Tot 14:00 uur fietsen en dan zorgen dat je op een camping bent met zwembad. De echte hitte komt in Spanje pas na 14:00 uur. Ik heb in december met 37 graden in Thailand gefiets, maar daar verliest de zon na 14:00 uur al weer aan kracht omdat het om 18:00 al pikdonker is.