Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: Licht verzet - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: Licht verzet

Ronald Nihot en Ineke Valster
Licht verzet
Uitgegeven in eigen beheer
ISBN 90-804036-1

Lid zijn van de Wereldfietser levert toch af en toe verrassende resultaten op. Vanwege het slechte (lees: gladde) weer gaat een ‘rondje Groningen’ niet door en zijn we te gast bij Ronald Nihot en Ineke Valster voor een alternatief programma. Niet alleen krijgen we daar een gezellige middag, maar bij het weggaan geeft Ronald ons het boek ‘Licht verzet’ dat hij geschreven heeft.
Het boekje is in eigen beheer uitgegeven en verhaalt over hun fietsreis in Amerika met hun twee (grotere) kinderen. Ze fietsen in totaal een kleine maand. Eerst in het zuidwesten, in de staten Utah en Colorado. Later gaan ze met de trein naar het noordoosten, Pennsylvania en Maryland, waar ze een korter stuk fietsen.
Voor wie in Amerika, en specifiek dit gebied, wil gaan fietsen, is het boek een absolute aanrader om te lezen. Je leert hoe het er toegaat in het land van de Yankees . Wat je kunt verwachten van de mensen, van de wegen en hoe het klimaat is. De aanwezigheid van camping en de winkels.
Voor wie met kinderen op fietsvakantie wil, geeft het boek ook een goede handreiking. Het heet niet voor niets ‘Licht verzet’, wat je op meerdere manieren uit kunt leggen. Met kinderen op fietsvakantie is echt anders dan met (alleen) volwassenen. Je zult je op bepaalde manieren moeten aanpassen, zoals ook in het boek te lezen is. Leuk is dat beide kinderen aan het einde van het boek schrijven hoe zij het ervaren hebben.
Wat ik altijd een pluspunt vind zijn kaartjes en foto’s. Die zijn beide aanwezig in het boek. Je kunt de reis globaal volgen. De foto’s zijn zwart-wit en niet allemaal even duidelijk. Toch ondersteunen ze het verhaal wel.
Als ik wat aan te merken zou hebben, dan is het de schrijfstijl. Het is duidelijk geen literatuur, maar de vraag is of je dit mag verwachten. Het is meer geschreven als (persoonlijk) reisverslag waardoor niet alles even boeiend voor me was. Frank van Rijn kan dat ook goed, zijn stijl vind ik ook niet echt super. Toch leest het boek vlot en heb ik zeker niet de neiging gehad het weg te leggen. Als aanvulling op hun eigen avonturen beschrijft Ronald ook regelmatig culturele en toeristische achtergronden van de plaatsen die ze bezoeken. Dit geeft het boek iets meer dan een gemiddeld reisverslag.
Ik vraag me af of het boekje in de winkel te koop is. Als je het wilt lezen, dan vermoed ik dat je het rechtstreeks bij de auteur moet bestellen. En dan kan vrij gemakkelijk via het forum waarop Ineke ook actief is.

Afbeelding