door
Xxxxx » zo 07 feb, 2010 11:57
In mijn ervaring kom ik op de fiets altijd "helemaal los". Een (lang) weekendje weg op de fiets (liefst met de tent, maar 's winters mag dat ook B&B zijn) ervaar ik als een echte vakantie waarin ik alles vergeet.
Doe ik datzelfde weekendje met de auto dan ben ik het hele weekend bezig met te bedenken wat ik nog moet doen, had moeten doen enz.
Autovakantie begint pas na een paar dagen, fietsvakantie begint zodra ik op de fiets zit. Fietsen is de enige verslaving waar ik niet vanaf wil.
Terug naar de oorspronkelijke vraag.
Wat bepaalt nu de charme van je fietstocht? Die vraag hebben Anke en ik ons gesteld tijdens onze vakantie in 2009.
Antwoord Eric (voorrijder, gebruikt GPS alleen bij de tent om eventueel de route van morgen te plannen, maakt nauwelijks foto's):
1. De vakantie (omgeving, landschap, cultuur, mensen, het weer, fietswegen, het eten enz.);
2. De tandem;
3. De GPS;
4. De tent en de campings ('en dus altijd buiten');
5. Het fototoestel.
Antwoord Anke (stoker, gebruikt GPS onderweg, maakt bijna alle foto's):
1. De vakantie (... enz.);
2. De tandem;
3. De tent en de campings;
4. Het fototoestel;
5. De GPS ('als we die zouden zijn vergeten dan kunnen we ons behelpen met de papieren kaarten').
Zelf was ik hoogst verbaasd om te zien dat ik GPS boven tent plaatste. Tent is immers mijn heilige huisje!
Ik mis in ons eigen rijtje overigens: het reisgezelschap (alleen, met twee, groep en dan met name: wie). Zou zo maar kunnen dat dit op één staat. Maar daar moet ik nog even over nadenken.