Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forum Wereldfietser - Veelgestelde vragen

Registreren en aanmelden

Waarom moet ik me registreren?
Zo willen we spammers en andere ongewenste bezoekers tegenhouden. Als je geregistreerd bent kun je meer functies gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een avatar opgeven, privéberichten sturen, andere gebruikers e-mailen, lid worden van gebruikersgroepen, en je kunt eenvoudig zien of er nieuwe berichten zijn geplaatst.

Ik ben geregistreerd maar kan niet aanmelden.
Controleer eerst of je gebruikersnaam en wachtwoord kloppen. Zo ja, dan kunnen er één of meerdere oorzaken zijn. Misschien moet je account nog geactiveerd worden? Dit doe je zelf aan de hand van de ontvangen email. Indien je een e-mail ontvangen hebt, moet je de daarin opgegeven instructies volgen. Als je nooit een e-mail ontvangen hebt, was het opgegeven e-mailadres dan wel juist? Één van de redenen van activatie is om het aantal valse accounts te doen dalen. Als je zeker bent dat je e-mailadres correct was, neem dan contact op met de beheerder.

Waarom word ik automatisch afgemeld?
Als je de optie meld mij automatisch aan bij ieder bezoek niet aanvinkt, blijf je maar voor een bepaalde tijd aangemeld. Zo wordt vermeden dat anderen je account misbruiken. Om aangemeld te blijven, moet je bij het aanmelden die optie aanvinken. We raden dit echter af als je gebruik maakt van een openbare computer, bijvoorbeeld op school, in de bibliotheek of in een internetcafé.

Waarom kan ik niet aanmelden?
Er zijn verschillende redenen mogelijk waarom je dit probleem hebt. Controleer eerst of je gebruikersnaam en wachtwoord kloppen. Ben je je wachtwoord kwijt, dan kun je zelf een nieuwe aanvragen. Die wordt gestuurd naar je e-mailadres waaronder je je geregistreerd hebt. Kom je er echt niet uit, dan kun je contact opnemen met de beheerder.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.
Geen paniek! Je kunt je huidige wachtwoord niet terug krijgen, maar er is wel een mogelijkheid om deze te resetten. Ga hiervoor naar de aanmeldpagina en klik op wachtwoord vergeten?. Volg de instructies op het scherm en even later kun je je weer aanmelden.

Wat doet "verwijder alle forumcookies"?
Verwijder alle forumcookies zorgt dat alle cookies die door het forum zijn aangemaakt worden verwijderd. Deze cookies zorgen ervoor dat je aangemeld bent, en geven de mogelijkheid om te zien welke onderwerpen je al gelezen hebt.

Plaatsen van berichten

Hoe plaats ik een onderwerp of een reactie?
Discussies op het forum bestaan uit onderwerpen ("topics") met een openingsbericht en daaronder reacties. Om een nieuw onderwerp in één van de rubrieken te plaatsen, of om een reactie op een onderwerp te maken, klik je op de bijhorende knop op ofwel de pagina met onderwerpen of in een bepaald onderwerp. Het kan zijn dat een onderwerp door een moderator is gesloten. Dan mag je geen nieuwe reacties plaatsen.

Waarvoor dient de knop "Opslaan" bij het plaatsen van een bericht?
Hiermee kun je conceptberichten opslaan om ze later te voltooien en te plaatsen. Een opgeslagen bericht kun je via de bijhorende optie in het gebruikerspaneel weer laden.

Hoe wijzig of verwijder ik een bericht?
Na plaatsing kun je een bericht nog gedurende een week wijzigen, door te klikken op de knop wijzig van het desbetreffende bericht. Als er al iemand op je bericht gereageerd heeft, komt er onderaan je bericht een klein tekstje dat zegt hoeveel keer en wanneer je het bericht voor het laatst je gewijzigd hebt. Dit zal niet verschijnen als nog niemand gereageerd heeft, evenmin als een beheerder of moderator je bericht gewijzigd heeft. Zij kunnen wel een mededeling toevoegen, waarom ze je bericht gewijzigd hebben. Het verwijderen van berichten staan we niet toe op dit forum.

Waarom kan ik een bepaalde rubriek niet openen?
Sommige rubrieken zijn onderdeel van "het Clubhuis", alleen toegankelijk voor leden van De Wereldfietser.

Hoe voeg ik een onderschrift toe aan mijn bericht?
Om een onderschrift aan je bericht toe te voegen, moet je er eerst één maken. Dit kun je via het gebruikerspaneel doen. Als je dit gedaan hebt, kun je de optie voeg mijn onderschrift toe aanvinken als je een bericht plaatst. Je kunt er ook voor zorgen dat je onderschrift automatisch aan ieder nieuw bericht wordt toegevoegd. Dit doe je door de bijhorende optie te activeren in het gebruikerspaneel (het is nog altijd mogelijk om het onderschrift uit te schakelen als je het bericht plaatst).

Waarom moet mijn bericht goedgekeurd worden?
Hier hebben we voor gekozen omdat we zo beter spammers kunnen onderscheppen. Ook kijken we of de eerste bijdrage wel 'zinvol' is. Als het bijvoorbeeld alleen een loze kreet is, dan voegt dit niets toe aan het forum. Meestal wordt je eerste post vlot goedgekeurd, maar in afwezigheid van de moderators (vakantie) kan het soms langer duren.

Hoe kan ik een bericht aan een moderator melden?
Dit kun je doen door op het knopje met het uitroepteken (!) te klikken. Probeer ook altijd een toelichting in te vullen, anders weet de moderator niet waarom je dit bericht meldt.

Waarom heb ik een waarschuwing ontvangen?
Op dit forum gelden de regels die je bij aanmelding hebt geaccepteerd en kunt vinden in het menu. Als je één van deze regels overtreedt kan een moderator je een waarschuwing geven.

Tekstopmaak en onderwerpsoorten

Wat is BBCode?
BBCode is een vereenvoudigde versie van html. De syntax van BBCode is ongeveer gelijk aan die van HTML. Tags worden tussen vierkante haakjes [ en ] geplaatst, dus niet < en >. Daarnaast geeft het een grotere controle over hoe iets wordt weergegeven. Je kunt BBCode per bericht uitschakelen; dit is een optie bij het plaatsen van je bericht. Meer informatie omtrent BBCode is te vinden in de handleiding die je kunt openen als je een bericht plaatst.

Kan ik HTML gebruiken?
Nee, het is niet mogelijk om je bericht op te maken met HTML-code. De meeste opmaak die je via HTML kunt toepassen is ook via BBCode mogelijk.

Wat zijn smilies?
Smilies zijn kleine afbeeldingen die gebruikt kunnen worden om een gevoelstoestand uit te drukken, bijvoorbeeld :) betekent blij, :( betekent ongelukkig. Alle beschikbare smilies worden weergegeven als je een bericht plaatst. Maak geen overdadig gebruik van smilies, ze maken een bericht snel onleesbaar, wat er toe kan leiden dat een moderator je bericht aanpast of heel je bericht verwijdert.

Hoe zet ik een hyperlink in de tekst?
Als je een url in je tekst opneemt, inclusief de http(s), dan wordt dit automatisch een link. Je kunt ook een stukje tekst selecteren en de URL-knop gebruiken. Dan verschijnen er codes om de tekst heen: [url] en [/url]. Als je achter de eerste "url" een = plakt en dan de link, wordt je geselecteerde tekst een link. Zo dus: [url=https://www.wereldfietser.nl]link naar de wereldfietser [/url].

Hoe verwijs ik naar een specifiek bericht op het forum?
Bovenaan elk bericht staat een pagina-icoontje met daarbij het tijdstip van plaatsing, mogelijk voorafgegaan door de auteursnaam. Als je boven het icoontje zweeft en op de rechter muistoets drukt, of met een smartphone of tablet de link ingedrukt houdt, kun je in het menu kiezen voor Koppeling kopiëren. Daarmee heb je de link naar dit bericht als tekst op het klembord geplaatst. Deze tekst kun je vervolgens als hyperlink in je bericht opnemen. Hoe je dat doet staat elders in deze lijst met tips beschreven.

Wat zijn sticky onderwerpen?
Sticky onderwerpen staan bovenaan een rubriek, onder de mededelingen en alleen op de eerste pagina. Meestal zijn dit belangrijke berichten, dus het lezen ervan wordt aangeraden.

Wat zijn gesloten onderwerpen?
Zowel moderators als beheerders kunnen onderwerpen sluiten. Je kunt niet langer antwoorden op deze berichten. Als ze een peiling bevatten, wordt deze automatisch beëindigd.

Wat zijn mededelingen?
Mededelingen bevatten vaak belangrijke informatie over de rubriek die je aan het lezen bent. Je kunt deze berichten dan ook het best zo snel mogelijk lezen. Mededelingen verschijnen bovenaan iedere pagina van de rubriek waarin ze geplaatst zijn.

Voorkeuren en instellingen

Hoe kan ik een avatar instellen?
In je gebruikerspaneel onder “Profiel” kun je een avatar toevoegen door een afbeelding te uploaden.

Hoe verander ik mijn instellingen?
Als je geregistreerd bent, worden al je ingevoerde gegevens opgeslagen in de database. Je kunt ze wijzigen via de link gebruikerspaneel. Deze staat meestal bovenaan op de pagina, of is te vinden achter je gebruikersnaam.

Wanneer ik op de e-maillink van een gebruiker klik, moet ik me aanmelden.
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen gebruik maken van het ingebouwde e-mailformulier. Dit om misbruik van het e-mailsysteem door anonieme gebruikers te voorkomen.

Hoe kan ik onzichtbaar zijn in de online-gebruikerslijst?
In het gebruikerspaneel onder "foruminstellingen", vind je de optie Verberg mijn online status. Als je deze optie activeert zal je status onzichtbaar zijn voor iedereen, behalve voor beheerders, moderators en jezelf.

Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
Log in en ga naar het Gebruikerspaneel. Selecteer daarin Profiel > Instellingen aanpassen.
  1. Overschrijf je oude e-mailadres met je nieuwe adres
  2. vul je nieuwe adres nog een keer in op de regel daaronder
  3. vul helemaal onderin je wachtwoord in en druk op Versturen.
Deze wijziging is alleen van toepassing op het forum! Om de nieuwsbrief te blijven ontvangen moet je eventueel nog een adreswijziging doorgeven aan de ledenadministratie. Het e-mailadres dat je aan de ledenadministratie doorgeeft hoeft niet gelijk te zijn aan het adres dat je gebruikt in het forum.

De tijden zijn niet correct.
Het is mogelijk dat de tijd die gegeven wordt van een andere tijdzone is dan waarin jij woont. Als dit het geval is, moet je naar het gebruikerspaneel gaan en je tijdzone veranderen in een bepaald gebied (vb: Amsterdam, New York, Sydney, enz.). Wees er bewust van dat het veranderen van de tijdzone, zoals de meeste instellingen, alleen gedaan kunnen worden door geregistreerde gebruikers. Als je nog niet geregistreerd bent is dit een goed moment om dit te doen.

Ik heb de tijdzone gewijzigd, maar de tijd is nog steeds verkeerd.
Als je zeker bent dat je de correcte tijdzone en zomertijd goed hebt ingevuld en de tijd is nog steeds anders, is waarschijnlijk de tijd op de server verkeerd ingesteld en zullen de beheerders een aanpassing moeten doen.

Bij aanklikken van een link wordt geen nieuw venster geopend.
De basisinstellingen van de forumsoftware zijn zodanig dat links in hetzelfde venster worden geopend. Dit is een bewuste keuze. Door de Ctrl-toets ingedrukt te houden kun je de link in een nieuwe tab openen, met de Shift-toets in een nieuw venster. Of gebruik het rechter-muismenu en kies voor Koppeling openen in nieuw tabblad/venster. Op een smartphone of tablet verschijnt deze optie door een link ingedrukt te houden. Mocht de link toch in hetzelfde venster openen dan kun je terug naar het forum door op de Backspace-toets te drukken.

Privéberichten

Hoe verstuur ik een privébericht?
Het schrijven en versturen van een privébericht (PB) doe je door op de gebruikersnaam te klikken van degene die je een bericht wilt sturen. Klik in het volgende scherm op de blauwe button ‘’Contacteer’’. Je krijgt dan een of twee opties: [1]‘’Verstuur een e-mail’’ [2] ‘’Verstuur een privébericht’’

Ik kan geen privéberichten sturen.
Hiervoor zijn twee redenen mogelijk: ofwel ben je niet geregistreerd en/of aangemeld, ofwel je hebt nog geen eerder (goedgekeurd) bericht geplaatst.

Ik heb spam of een e-mail met ongepaste inhoud van iemand op dit forum ontvangen.
Het e-mailformulier van dit forum werkt met een aantal technieken om zenders van zulke berichten te traceren. Het beste wat je kan doen is de beheerder een kopie van het bericht e-mailen, inclusief de headers (hierin staan de details van de gebruiker die de e-mail stuurde). Deze zal dan de nodige stappen ondernemen.

Ik blijf ongewenste privéberichten ontvangen.
Je kunt gebruikers blokkeren zodat ze je geen privéberichten meer kunnen sturen. Dit doe je via het gebruikerspaneel. Als je ongepaste privéberichten ontvangt van een bepaalde gebruiker, gebruik dan de meldknop in het privébericht, of neem contact op met de beheerder. Deze kan ervoor zorgen dat de betreffende gebruiker niet langer privéberichten kan sturen.

Mijn verstuurde privéberichten blijven in het Postvak Uit staan.
Privéberichten worden pas in de map Verzonden berichten geplaatst als de geadresseerde het bericht heeft geopend. Het gedrag is dus anders dan wat je gewend bent van e-mailprogramma's.

Het forum doorzoeken

Hoe doorzoek ik het forum?
Door een zoekterm op te geven in het zoekveld, die je vindt op de index-, forum- en onderwerppagina. Uitgebreid zoeken is mogelijk door op de "zoeken" link te klikken, deze vind je op iedere pagina.

Hoe zoek ik een gebruiker?
Ga naar de "leden" pagina en klik op de "zoek een lid" link.

Waarom resulteert mijn zoekopdracht in een lege pagina?
Je zoekopdracht gaf meer resultaten dan de webserver kon verwerken. Gebruik de geavanceerde zoekfunctie en wees specifieker met zowel je zoektermen als de te doorzoeken forums.

Waarom levert mijn zoekopdracht geen resultaten op?
Je zoekterm was hoogstwaarschijnlijk niet specifiek genoeg en bevatte mogelijk teveel termen die niet door de software geïndexeerd worden. Wees specifieker en gebruik, bij uitgebreid zoeken, de beschikbare opties.

Hoe kan ik mijn eigen berichten en onderwerpen vinden?
Je kunt je eigen berichten vinden door of op de link "toon je eigen berichten" in het gebruikerspaneel te klikken, of via je eigen profiel. Om je eigen onderwerpen te zoeken moet je de geavanceerde zoekfunctie gebruiken en de nodige opties invullen.

Abonnementen en bladwijzers

Hoe kan ik een bladwijzer of abonnement instellen op specifieke rubrieken?
Je abonneren op een rubriek gaat door een rubriek te openen en onderaan de pagina op de link “Abonneer forum” te klikken.

Hoe kan ik een bladwijzer of abonnement instellen op specifieke onderwerpen?
Je kunt op de pagina van het onderwerp in het menu “Onderwerp gereedschap” een bladwijzer of abonnement instellen. Dit menu is zowel boven- als onderaan de pagina te vinden.
Het is ook mogelijk te abonneren op het onderwerp door bij het reageren de optie “Informeer me wanneer een reactie is geplaatst” aan te vinken.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?
Om je abonnement op te zeggen, ga je naar het gebruikerspaneel en klik je op de hier voor dienende links.

Gebruikers en gebruikersgroepen

Wat zijn beheerders?
Beheerders zijn gebruikers die alle permissies hebben over het gehele forum. Zij beheren alles in verband met het forum, zoals: permissies, het verbannen van gebruikers, gebruikersgroepen of moderators aanmaken, enz.

Wat zijn moderators?
Moderators zijn gebruikers die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse werking van het forum. Ze kunnen berichten wijzigen en verwijderen; onderwerpen sluiten, openen, verplaatsen, splitsen en verwijderen. In het algemeen zien ze er op toe dat mensen niet van het onderwerp afwijken (off-topic gaan) of ongepaste inhoud plaatsen.

Vrienden en vijanden

Waarvoor dient mijn vrienden- en vijandenlijst?
Hiermee kun je andere gebruikers op het forum sorteren. Gebruikers die in je vriendenlijst staan worden in het gebruikerspaneel weergegeven zodat je snel kunt controleren of ze online zijn, of een privébericht kunt sturen. Tevens is het mogelijk dat hun berichten gemarkeerd worden. Als je een gebruiker aan je vijandenlijst toevoegt, worden zijn of haar berichten standaard verborgen.

Hoe verwijder of voeg ik gebruikers toe aan mijn vrienden- en/of vijandenlijst?
Het toevoegen van gebruikers kan op twee manieren. In het profiel van iedere gebruiker staat een link om de gebruiker aan je vrienden- of vijandenlijst toe te voegen. De tweede manier is via het gebruikerspaneel, je moet dan een gebruikersnaam opgeven. Op dezelfde pagina kun je gebruikers weer van de lijst verwijderen.

Clubhuis

Wat is het clubhuis?
Het clubhuis is onderdeel van dit forum, en bestaat uit enkele extra rubrieken die je alleen ziet als je bent aangemeld. Aanmelden kan als je lid bent van de vereniging.

Hoe meld ik me aan voor het clubhuis?
Wil je toegang tot het clubhuis, volg dan de onderstaande stappen:
  1. Zorg ten eerste ervoor dat je lid bent van Vereniging de Wereldfietser. Dit is geen geautomatiseerd proces, dus dit kán enige dagen duren.
  2. Zorg dat je een forumgebruiker bent. Mocht je dat nog niet zijn, dan kun je dat worden door je te registreren. Daarvoor moet je een paar stappen doorlopen.
  3. Stuur daarna een e-mail via het contactformulier met je gebruikersnaam, je postcode en je echte naam en, indien bekend, je lidnummer.
  4. Met een paar dagen tot enkele weken ontvang je een e-mail waarin je toegang als clubhuislid wordt bevestigd. Ook dit is geen geautomatiseerd proces, dus afhankelijk van vrijwilligers (en hun vakanties).

Wat tref ik aan in het clubhuis?
In ons virtuele clubhuis vind je bestuursverslagen en ander verenigingsnieuws. Daarnaast kunnen leden er vrijelijk hun ideeën uiten over het beleid van de vereniging, zonder hinder van niet-leden.

Waar vind ik het clubhuis?
Je vind na de bevestiging van je aanmelding het clubhuis onder de knop Forumindex. De clubhuisrubrieken staan bovenaan. Ook zal je de onderwerpen in het clubhuis voortaan automatisch terugvinden in je Actieve Onderwerpen.

Waarom is het clubhuis exclusief voor verenigingsleden?
Als niet-lid kun je de meeste faciliteiten die ons forum biedt gratis gebruiken. We verwachten dat je een positieve bijdrage levert aan het forum, dus dat vinden we prima. Maar wil je zelf je zegje doen binnen de vereniging, wil meer weten van elkaar, wil je van gedachten wisselen met andere leden, redactie of verenigingsbestuur, dan willen we graag weten wie je bent en dien je lid te zijn van onze vereniging.

Waarom moet ik mijn naam en postcode doorgeven?
Uit een gebruikersnaam kunnen we vaak niet afleiden om wie het gaat. Met je naam en postcode kunnen we controleren of je lid bent (en de contributie hebt betaald).

Ik ben ook donateur van Europafietsers. Moet ik me dan toch ook als Clubhuislid registreren?
Ja, want de Wereldfietser en Europafietsers doen veel samen maar ze hebben gescheiden administraties.

Afbeeldingen en video's plaatsen

Kan ik afbeeldingen in mijn bericht opnemen?
Jazeker. Afbeeldingen kun je op twee manieren in een bericht plaatsen:
  1. een afbeelding die al ergens op internet staat
  2. een eigen afbeelding uploaden op het forum

Hoe kan ik een afbeelding uploaden?
Onderaan het formulier om een bericht te plaatsen vind je de tabjes Opties en Bijlagen. Klik onder Bijlagen op Bestanden toevoegen. Als je het bestand hebt toegevoegd klik je op Plaats in tekst. Je vindt nu je bestandsnaam met wat BBcode terug in de tekst: [attachment=0]foto.jpg[/attachment].

Welke bestanden zijn toegestaan?
Toegestane bestandstypes zijn jpg, jpeg, png en gif. Je kunt maximaal 5 bestanden van ieder maximaal 8MB uploaden. Afbeeldingen die je uploadt mogen maximaal 1600x1600 pixels groot zijn. Tijdens het uploaden worden deze afbeeldingen automatisch verkleind naar maximaal 600x600 pixels. De verkleinde versie verschijnt in je bericht, met een link naar het origineel.

Mijn afbeelding is te groot om te uploaden.
Is je afbeelding te groot om te uploaden, dan zul je deze eerst moeten verkleinen. Wat tips:
  1. Online: https://www.fotoverkleinen.nl
  2. Windows: http://www.bricelam.net/ImageResizer/
  3. Mac: http://osxdaily.com/2016/09/05/how-to-resize-photo-mac/
  4. iOS: https://itunes.apple.com/nl/app/image-resizer-free/id824057618?mt=8
  5. Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed

Hoe kan ik een foto van een andere site in mijn bericht opnemen?
In je forumbericht plak je een link naar je foto. Vervolgens selecteer je de gehele link en klik je op de img-knop. Het resultaat is een dergelijke code: [img]https://www.voorbeeld.com/mijn_afbeelding.jpg[/img] Let er op dat er geen spaties tussen staan en dat de hele code op een aparte regel staat.

Hoe kan ik mijn foto op internet plaatsen?
Er zijn vele websites om foto's gratis op te slaan. Voor sommige moet je je aanmelden, voor andere is dat niet nodig. Allemaal hebben ze kleine lettertjes waarin waarschijnlijk ergens staat dat men de foto mag gebruiken voor reclame of iets dergelijks. Denk daar aan als je familiefoto's wilt plaatsen. Ook kan het zijn dat een foto na een bepaalde tijd verdwijnt. Voorbeelden:
  1. https://www.imageshack.us: Aanmelding nodig.
  2. https://pix.toile-libre.org: Geen aanmelding nodig. In het Frans, maar wel eenvoudig.
  3. https://imgur.com: Geen aanmelding nodig, mogelijkheid tot verkleinen foto's bij upload en je krijgt meteen de code terug.
Deze websites vragen je allemaal om je foto aan te wijzen op je eigen harde schijf. Na aanklikken van "accoord" of "Zenden" krijg je dan meestal een reeks aan links. Knip en plak daaruit de directe link naar de foto; dit begint dan met https:// en eindigt op .jpg. De websites laten je echter liever reclame mee plaatsen maar dit moet niet. Raak die link nu even niet kwijt zolang je er mee bezig bent!

Hoe kan ik mijn video op internet plaatsen?
Je kunt een video of fotoreportage niet rechtstreeks op Wereldfietser.nl plaatsen. Eerst moet je jouw video op een website als Vimeo.com online zetten.
  1. Ga naar Vimeo.com en registreer voor een gratis account.
  2. Laad je filmpje van je computer naar jouw pagina op Vimeo. Let op de maximaal toegestane grootte van 500 MB per week voor een gratis account en toegestane bestanden! Zet je video's eerst om naar MP4-formaat. Is je video te groot? De gratis programma's MPEG Streamclip en Handbrake zetten de video snel om naar het gewenste formaat en bestand.

Hoe kan ik een video in een bericht plaatsen?
Als voorbeeld embedden we een video van Vimeo
  1. Ga naar je video op vimeo.com en kopieer de link.
  2. Plak je link in je bericht op het forum
  3. Let op dat de www niet weggevallen is bij Vimeo!
  4. Selecteer de link
  5. Ga naar de knop Videos boven je venstertje en kies WFVimeo
In je bericht ziet de BBcode er dan zo uit:
  • [WFvimeo]hierkomtjelink van Vimeo[/WFvimeo]
Op dezelfde manier kun je een video van YouTube opnemen. Alleen gebruik je dan uiteraard de "youtube"-button. Let er op dat je de complete YouTube-url gebruikt, en niet de verkorte die werkt met "youtu.be".